Wat is nu nog aftrekbaar?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

steef
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 18 dec, 2019 4:01 am

Wat is nu nog aftrekbaar?

Bericht door steef »

Ik heb samen met mijn partner een vrij ingewikkeld verleden aan transacties die er voor zorgen dat wij momenteel niet het volledige bedrag mogen aftrekken van de hypotheek. Maar ik heb nogal moeite met het vaststellen van de eigenwoningschuld en hoe dit samen hangt met de eigenwoningreserve. Wie kan me helpen om vast te stellen of dit fiscaal allemaal wel klopt? :)

Ik verwacht over 2019 op basis van mijn berekeningen Ôé¼ 29.793 niet te kunnen aftrekken van de hypotheek, maar hoop dat jullie die conclusie met mij delen.

Afbeelding
steef
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 18 dec, 2019 4:01 am

Re: Wat is nu nog aftrekbaar?

Bericht door steef »

Stiekem ben ik bang dat de investering uit eigen vermogen voor de oude woning geen positieve impact heeft op de eigenwoning reserve. Hetzelfde geldt voor de woning die met verlies verkocht is en waarbij er ingeteerd is op eigen middelen. Met een beetje pech mag ik zo'n 100.000 niet meer aftrekken :(

Betekent dit dan wel dat wanneer ik 20.000 in extra aflossingen steek of 20.000 uit eigen middelen investeer in een verbetering/verbouwing van de woning, een groter bedrag van de oorspronkelijke lening weer aftrekbaar wordt?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Wat is nu nog aftrekbaar?

Bericht door SimpleMind »

Je haalt nogal wat begrippen door elkaar en plakt dit allemaal onder het kopje eigenwoningreserve. Zo werkt het echter niet. Je moet helder onderscheid maken tussen Eigen Woning Schuld (EWS) en Eigen Woning Rervere (EWR). Ik raad je sterk aan om je aangifte voor 2019 en 2020(!!!) door een belastingadviseur te laten invullen. De resultaten kun je dan eventueel voor verdere jaren "hergebruiken".

Een EWS ontstaat op het moment dat je geld leent voor een eigen woning (koop/verbouwing). Deze rente op deze lening blijft (onder voorwaarden) maximaal 30 jaar aftrekbaar.
De EWS kan hoger worden op het moment dat je extra geld leent voor bijvoorbeeld verbouwing of nieuwe woning. Of als je verhuist, lager door de bijleenregeling (op basis van overwaarde/EWR).

Een EWR ontstaat op het moment dat je je oude huis met overwaarde verkoopt en het geld nog niet in een andere woning hebt gestoken. Het gaat dan om verkoopprijs minus EWS en verkoopkosten. Als je het geld weer in een nieuwe Eigen Woning steekt verlaag je de EWR. Dit kan bijvoorbeeld door eigen geld steken in een verbouwing of afkoop erfpacht. (Niet door betalen van erfpacht.....) Verder vervalt de EWR na 3 jaar.

Hierbij is het van belang om een onderscheid te maken tussen het EWS-verleden van jullie beiden. Uit de volgorde is nu niet helemaal duidelijk welke woning / schuld op welk moment een eigen woning was van wie...
Ik kan je eigenlijk alleen maar aanraden om een (belasting) adviseur te bezoeken om dit op een rijtje te zetten. Zoals ik er nu naar kijk is tenminste 103280 (38126+75154 -10000) van de hypotheek lening een box-3 lening en de rente hierover niet aftrekbaar. Als je extra geld gebruikt voor aflossing zal de EWS niet hoger worden. Wel zal het box-3 deel afnemen, en dus het deel waarover je geen aftrek hebt.
Als je vanaf 2020 extra verbouwt zal het geen invloed hebben voor de EWS. Wat dan wel kan is 20k aflossen van je box3 schuld, en een nieuwe lening aangaan voor de verbouwing.
Plaats reactie