ik wil mijn vaders huis overnemen, erfen ? of niet

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Cloudini5
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 28 okt, 2019 2:19 pm

ik wil mijn vaders huis overnemen, erfen ? of niet

Bericht door Cloudini5 »

Goedemiddag, allereerst excuses als ik mijn onderwerp onder de verkeerde locatie aangemaakt heb.(misschien dat een moderator deze kan verplaatsen)
ik hoop dat ik hier informatie kan inwinnen betreft wat te doen om mijn vaders huis te kunnen overnemen,

Situatie is als volgt, ik (27 jaar oud), woon nog samen bij mijn vader (82 jaar oud) thuis(allebei ingeschreven op dit huis adres), hier wonen wij vrijstaand op een mooie locatie waar ik van kinds af aan al ben opgegroeid en altijd mijn vrijheid en ontwikkeling heb kunnen mogen beleven, ik ben daarom dus ook extreem gehecht aan deze locatie. (het mag misschien een beetje verwend overkomen, ik kan denk wel heel eerlijk toegeven dat ik niet op een gehele normale manier ben opgegroeid, waar veel vrienden van mij vroeger naar de kroeg gingen voor een biertje was ik altijd aan het knutselen of dingen aan het repareren in onze schuur, ) al goed..
ik heb afgelopen jaar bij mijn vriendin gelogeerd omdat wij een relatie kregen, waar in in de binnenstad zat. maar al snel miste ik de rustige omgeving, waardoor ik echt echt ben gaan realiseren dat ik de locatie waar ik met mijn pa woon voor geen goud uit handen wil laten glippen als mijn vader straks komt te overlijden,

wat moet ik doen om dit goed te regelen ?, mijn vader en ik zitten financieel niet breed, even snel geroepen ligt de WOZ waarde van de woning een aardig stuk hoger dan een hypotheek die ik kan lenen bij de bank (uitgerekend op een website van een bank via z'n gemakkelijke calculator waar je dan je jaar verdienste invult) ja ik heb wel een vaste inkomen met een full time vast contract en mijn salaris zal vast stijgende zijn...

ik ben al een poosje met mensen hier over aan het praten, de ene roept dat ik mijn vader z'n hypotheek moet overschrijven ? zeg even dat hij nog rond de 150.000 euro nog heeft open staan bij de bank,
de andere roept dat ik het gewoon moet erfen, echter zit ik dan met een redelijke erf-belasting over de WOZ waarde? lijkt mij en niet een evt verkoop waarde van de woning. Plus de restanten van mijn vader z'n hypotheek wat voor mij nog duurder zal uitpakken.
en nog iemand zegt dat ik me moet laten bij schrijven bij de hypotheek van mijn vader? alleen begrijp ik niet zo goed wat voor zekerheden ik daar mee krijg.

de andere begint over een belasting vrije schenking ?

informatie die ik weet is dat mijn vader het huis nog niet afbetaald heeft bij de bank,
de tijd begint langzamer hand toch wel een beetje aan te dringen dat ik dingen ga regelen, mijn vader nu 82 jaar heeft toch ook wel steeds meer zijn mankementen,, (al denkt hij nog 20 jaar mee te kunnen gaan) kan hij steeds slechter goed met inkomende informatie omgaan,. ook door schade's aangedaan met ex vrouwen en zeker op financieel gebied is hij niet heel snel makkelijk en open over zijn financiële toestand naar mij dus om makkelijk en snel duidelijke antwoorden te krijgen hier over gaat dat nog al moeizaam.

ik praat niet heel snel zo open over onze situatie op internet, maar het zou me aan mijn hart gaan als mijn vader er in de toekomst niet meer is dat ik dan ook niet meer op deze locatie mag blijven wonen.
ik wil er aan toevoegen dat uiteraard mijn vader ook wil dat ik hier later blijf wonen, het is voor hem erg lastig omdat hij na dat hij als kind trauma heeft opgelopen door de 2de wereld oorlog, hij uit de stad weg wilde, hij wilde uit de drukte en mijn vader verteld mij dat ik dat van hem heb overgenomen, tegelijkertijd heeft mijn vader door een echtscheiding deze zelfde woning 2X moeten kopen, het is voor hem ontzettend moeilijk om dus er zomaar afstand van te doen, wat voor mij de situatie natuurlijk ook aan de lastige kant maakt.

ik hoop dat iemand mij kan helpen
M.v.g
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: ik wil mijn vaders huis overnemen, erfen ? of niet

Bericht door M_1 »

Even een paar dingen helder. Ik neem aan dat jij de enige erfgenaam bent? Dus geen broers of zussen?

Verder maakt het voor de erfbelasting natuurlijk niet uit of je een huis erft of een bedrag van de bankrekening. Even wat fictieve getallen, stel dat de woning 350.000 waard is, dan betekent het erfbelasting moet betalen over (350.000 - 150.000 hypotheek) = 200.000. heb je de woning al eerder gekocht, dan heeft hij 2 ton op zijn bankrekening en moet je erfbelasting over die bankrekening betalen.

Maar terug naar je vraag. Het is in dit geval vooral van belang of jij een hypotheek van 150.000 (of wat meer) kunt krijgen. Want (even weer uitgaan van die fictieve 350.000 waarde) je vader zou die overige 2 ton in principe als hypotheek weer aan jou kunnen uitlenen. Dan heb je alleen 150.000 nodig om de bank hypotheek af te kunnen lossen
Cloudini5
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 28 okt, 2019 2:19 pm

Re: ik wil mijn vaders huis overnemen, erfen ? of niet

Bericht door Cloudini5 »

M_1 schreef:Even een paar dingen helder. Ik neem aan dat jij de enige erfgenaam bent? Dus geen broers of zussen?

Verder maakt het voor de erfbelasting natuurlijk niet uit of je een huis erft of een bedrag van de bankrekening. Even wat fictieve getallen, stel dat de woning 350.000 waard is, dan betekent het erfbelasting moet betalen over (350.000 - 150.000 hypotheek) = 200.000. heb je de woning al eerder gekocht, dan heeft hij 2 ton op zijn bankrekening en moet je erfbelasting over die bankrekening betalen.

Maar terug naar je vraag. Het is in dit geval vooral van belang of jij een hypotheek van 150.000 (of wat meer) kunt krijgen. Want (even weer uitgaan van die fictieve 350.000 waarde) je vader zou die overige 2 ton in principe als hypotheek weer aan jou kunnen uitlenen. Dan heb je alleen 150.000 nodig om de bank hypotheek af te kunnen lossen


Dank voor je reactie,

ik ben inderdaad de enige erfgename, hij heeft nog wel 1 broer en 1 zus leven, ik zelf heb geen broertjes of zusjes.

laten we even vast blijven houden aan je fictief genoemde getallen aan gezien dit erg dicht bij de realiteit ligt.
op de website van de belastingdienst kan ik een berekening maken van de zogenaamde erfbelasting, als ik daar het bedrag van 350.000 euro invul en selecteer dat de erfenis legaat vrij is (ja) en ik kind niet zonder beperking ben. dan moet ik over 350.000 euro een erfbelasting bedrag van 66754 euro betalen.

dit bedrag dus bij de 150.000 euro resterende hypotheek die mijn vader nog heeft lopen betekend dat ik bij de bank dus 216754 euro zou moeten gaan lenen correct ?
nu is het geval voor mij dus dat ik bij de bank net iets over een 100.000 euro kan lenen via een calculator op een willekeurig bank.
hier mee zie ik het onderwerp erven dus eigenlijk een beetje in het water vallen.

M.v.g

ik wil even toevoegen, er zijn door mij vroeger bepaalde keuzes gemaakt welke ik anders had moeten doen, heb ook nooit echt geleerd om bijvoorbeeld goed te sparen of iets dergelijks, stopte altijd heel veel geld in mijn hobby's
maar nu door de leeftijd heen ik een volwassener kijk begin te krijgen realiseer ik me dat ik dit echt voor elkaar moet zien te krijgen. vandaar dus dat ik vol gas probeer informatie in te winnen. en gelijk aangeef dat echt heel veel geld er niet tot onze beschikking is om dus zeg maar het huis op een makkelijke methode gewoon over te nemen is.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: ik wil mijn vaders huis overnemen, erfen ? of niet

Bericht door M_1 »

Je berekening is niet helemaal juist. De erfenis is in dit voorbeeld namelijk geen 350.000. De erfenis is een huis van 350.000 plus een schuld van 150.000, maakt per saldo samen 2 ton. De erfbelasting daarover wordt dan ongeveer 23.500 euro. Misschien dat je vader ook nog iets van spaargeld heeft een dat je zelf ook nog iets kunt sparen, waarmee op termijn die 23.500 bij elkaar kan worden gespaard?

Overigens zal de bank niet meteen na het overlijden van je vader de hypotheek opeisen. De hypotheek kan in de praktijk nog een hele tijd op naam van de 'erven van' boven staan. Dus als je de hypotheek gewoon kunt blijven betalen, zul je de woning waarschijnlijk ook wel kunnen houden.
Cloudini5
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 28 okt, 2019 2:19 pm

Re: ik wil mijn vaders huis overnemen, erfen ? of niet

Bericht door Cloudini5 »

Goedemorgen,

Wat ik niet zo heel goed begrijp is,

Stel woz is dus die 350.000,
Mijn vader heeft daarnaast 150.000 schuld, dan is dit toch 500.000 totale schuld voor mij ?

Ik snap het niet zo goed dat de hypotheek schuld van 150.000 van de woz waarde af gehaald mag worden ? Het huis behoud zijn woz waarde toch gewoon ? Dat wordt niet in eens minder waard.

Daarnaast, krijg ik van de bank rond de 100.000 aan hypotheek, dit betekend dan voor mij dat ik eigenlijk rond de 173.000 euro zou moeten kunnen vragen bij de bank, (150.000 voor mijn vader zÔÇÖn hypotheek en 23.000 voor de belasting).

Even los genomen van het feit dat ik 23.000 bij elkaar kan sparen.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: ik wil mijn vaders huis overnemen, erfen ? of niet

Bericht door M_1 »

Je betaalt erfbelasting over wat je per saldo erft, dus bezit min schulden. Je vader heeft een huis van 350.000 en een hypotheekschuld van 150.000. Het echte bezit is dan 2 ton: 350.000 min 150.000. de erfbelasting wordt dus berekend over 2 ton. Het huis wordt inderdaad niet minder waard, maar het saldo aan bezittingen is wel minder dan alleen dat huis.

Stel dat je het huis al wilt kopen voor zijn overlijden. Je zult dan in principe 350.000 moeten betalen aan je vader. Je vader kan dan 150.000 gebruiken om zijn hypotheek af te lossen en dan houdt hij nog 2 ton over voor op de bankrekening. Dat kan hij van alles mee doen. ├ë├®n van de dingen die hij kan doen, is die 2 ton uitlenen aan zijn kind, zodat die dat geld kan gebruiken om een woning te kopen...

Zijn kind wil graag een woning van 350.000 kopen. Met de 2 ton die van vader kan worden herkend, hoeft er nog maar 150.000 van de bank te worden geleend. Dus je hebt genoeg aan een bankhypotheek van 150.000 plus een 'papieren' lening van 2 ton van je vader.

Belangrijkste in dit hele verhaal is dus dat j als jij de woning zou willen kopen, jullie samen zijn hypotheek moeten kunnen aflossen. Dus bijvoorbeeld stel dat hij 20.000 bij elkaar heeft gespaard en jij 30.000 hebt gespaard en nog een ton hypotheek kunt krijgen, dan kun jij hem 130.000 betalen, en daar bovenop een 'papieren' lening van 220.000 afsluiten bij je vader. Je vader kan dan die 130.000 plus zijn eigen 20.000 gebruiken om de hypotheek af te lossen.

Voordeel van deze situatie is ook dat als je maandelijks je vader voor die lening moet betalen, er vanzelf ook een spaarpotje komt waaruit je in de toekomst de erfbelasting kunt betalen.

Enige punt is dus wel dat jullie eerst voldoende geld moeten kunnen krijgen dat de hypotheek kan worden afgelost...
Cloudini5
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 28 okt, 2019 2:19 pm

Re: ik wil mijn vaders huis overnemen, erfen ? of niet

Bericht door Cloudini5 »

dank voor deze uitgebreide uitleg. hier heb ik zeker wel wat aan.

uit alle nieuwsgierigheid, zie ik dat als fiscaal parter er helemaal 0 erfbelasting is, kan een kind ook Fiscaal partner zijn ? (omdat we ook allebei ingeschreven staan op 1 dezelfde adres)
of begrijp ik hier iets verkeerds uit ? en zo ja. wat zouden hier voor mij dan de voor en nadelen aan zijn...

ik wil alles zo goed mogelijk geregeld hebben maar als er ergens op te besparen valt laat ik dat natuurlijk ook niet aan mij voorbij gaan.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: ik wil mijn vaders huis overnemen, erfen ? of niet

Bericht door M_1 »

Voor de erfbelasting geldt een andere definitie van partner dan voor inkomstenbelasting. De verhoogde vrijstelling is dus niet voor alle fiscaal partners. Voor de erfbelasting kunnen ouder en kind niet elkaars partner zijn. Die truc gaat dus niet op.
Cloudini5
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 28 okt, 2019 2:19 pm

Re: ik wil mijn vaders huis overnemen, erfen ? of niet

Bericht door Cloudini5 »

Dank voor alle tijd en moeite :) m_1
Ik ga proberen om dingen te regelen nu mijn vader nog leeft en nog redelijk kan communiceren,

Even daarnaast hoe zit het met belasting vrije giften 1 malig een max van 110.000 euro belasting vrij en daarna per jaar een x bedrag ? En heeft dit nog invloed op een woning ? Of alleen echt een bedrag op de bank aan spaar geld ? Geen idee of mijn vader dit heeft maar hij mag bijv niet nog eens 110.000 euro schenken van het huis ?

Mocht er nog tips of ÔÇ£mazen in de wetÔÇØ of iemand die een juiste contact persoon weet, dan hoor ik deze ook graag via een Prive bericht :)

Mvg
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: ik wil mijn vaders huis overnemen, erfen ? of niet

Bericht door M_1 »

Je mag inderdaad eenmalig ongeveer 102.000 van je vader ontvangen voor de aanschaf van een woning. Een daarnaast mag hij je ongeveer 5.000 per jaar schenken. Dat zijn leuke manieren om de erfenis kleiner te maken, mits je vader dat ziet zitten natuurlijk.

Daarnaast is er eventueel ook de mogelijkheid dat je vader straks een landweg in 'jouw' huis huurt. Voor kamerhuur mag je op jaarbasis om ruim 5200 ontvangen zonder dat dit verder gevolgen heeft voor de belastingen.
Plaats reactie