Hypotheekrente aftrek na aflossen oude hypotheek

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Bram@1975
Berichten: 6
Lid geworden op: di 28 mei, 2019 10:54 am

Hypotheekrente aftrek na aflossen oude hypotheek

Bericht door Bram@1975 »

Wij hebben 15 jaar geleden een hypotheek op ons huis genomen van 300k euro. Inmiddels hebben we 150k euro afgelost, en overwegen om ook het restant van 150k euro af te lossen.

Als wij nu onze volledige hypotheek aflossen en over een paar jaar een nieuw (duurder) huis zouden kopen, wat zijn dan nog onze rechten op hypotheekrente aftrek? Ik weet dat we in elk geval de overwaarde op ons huis weer moeten inleggen in het nieuwe huis (ong. 300k euro als we de volledige hypotheek hebben afgelost). Maar stel dat het nieuwe huis 500k euro is, mogen we dan over het extra bedrag van 200k weer een hypotheek afsluiten en de rente hiervan aftrekken? Zo ja, hoeveel jaren mogen we deze rente dan nog aftrekken?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Hypotheekrente aftrek na aflossen oude hypotheek

Bericht door SimpleMind »

Als je nu je hypotheek aflost en je huis verkoopt voor 300k, een nieuwe woning koopt voor 500k, kun je hiervoor een aftrekbare lening/hypotheek afsluiten van 200k (lineair/annuiteiten) voor 30 jaar.
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: Hypotheekrente aftrek na aflossen oude hypotheek

Bericht door HJV »

Overwaarde wordt na verkoop " Eigenwoning reserve"

Wilt u weten wat de stand van uw eigenwoningreserve is aan het einde van het kalenderjaar? Stuur dan een brief naar uw belastingkantoor. U ontvangt dan een schriftelijk overzicht.

Bron; https://belastingdienst.nl/wps/wcm/conn ... ingreserve
Bram@1975
Berichten: 6
Lid geworden op: di 28 mei, 2019 10:54 am

Re: Hypotheekrente aftrek na aflossen oude hypotheek

Bericht door Bram@1975 »

Bedankt voor jullie reacties. De regels rondom "eigen woning reserve" zijn me duidelijk. Mijn "zorg" zat hem in de vraag of ik bij het afsluiten van de nieuwe hypotheek weer opnieuw 30 jaar rente aftrek zou krijgen, of dat de jaren die ik inmiddels al aftrek heb genoten van mijn oude (dan inmiddels afgeloste) hypotheek hiervan afgetrokken worden. Ik kan hier namelijk over over vinden op internet.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Hypotheekrente aftrek na aflossen oude hypotheek

Bericht door SimpleMind »

Je kunt dit zien als een verhoging van je hypotheek. En als je daarop zoek vind je bijvoorbeeld: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... afgesloten en https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -aftrekken
Hier staat bij "U had al een hypotheek of lening - en die hebt u op of na 1 januari 2013 verhoogd":
Dan hebt u op de oorspronkelijke lening recht op maximaal 30 jaar hypotheekrenteaftrek. De termijn van 30 jaar gaat iedere keer opnieuw in voor het bedrag waarmee u uw hypotheek verhoogt.
Bram@1975
Berichten: 6
Lid geworden op: di 28 mei, 2019 10:54 am

Re: Hypotheekrente aftrek na aflossen oude hypotheek

Bericht door Bram@1975 »

Bedankt!
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Hypotheekrente aftrek na aflossen oude hypotheek

Bericht door Rense »

Het ligt iets genuanceerder:

De hypotheekrente is 30 jaar aftrekbaar vanaf 01-01-2001. Dus tot 2031 is er sowieso geen probleem.

Van belang is welke bedrag wanneer is afgelost. Na aflossing stopt namelijk de hypotheekrente over dat gedeelte.
Stel dus dat de 150k op 01-01-2011 is afgelost dan is daarover 10 jaar aftrek genoten.

Stel dat vervolgens het restant op 01-01-2020 wordt afgelost dan is daarover 19 jaar aftrek genoten.

Als u vervolgens voor 31-12-2021 (het lopende jaar [2020] + 1) een nieuwe hypotheek mag deze aflossingsvrij onder het overgangsrecht.
Wordt na 01-01-2022 een nieuwe hypotheek gesloten dan moet deze tenminste annuïtair worden afgelost wil de rente aftrekbaar zijn (aflosvrij mag dan wel maar dan is de rente niet aftrekbaar).

Is de periode tussen verkoop en aankoop langer dan 3 jaar dan hoeft de overwaarde niet (volledig) ingebracht te worden en kan dus ook een hogere hypotheek dan de genoemde 200k worden gesloten.

Qua renteaftrek geldt dat de rente over de eerste 150K nog 20 jaar is en over de rest (tot maximaal 300K) nog 11 jaar. Het eventuele meerdere is weer voor 30 jaar aftrekbaar (mits tenminste annuïtair wordt afgelost).
Plaats reactie