Banksparen omzetten naar aflossingsvrij met behoud van HRA

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Dakgoot
Berichten: 1
Lid geworden op: do 23 mei, 2019 9:47 pm

Banksparen omzetten naar aflossingsvrij met behoud van HRA

Bericht door Dakgoot »

Ik heb op dit moment een hypotheek met een deel Banksparen en een klein deel aflosvrij (afgesloten voor 1 januari 2013). Wij zijn aan het oriënteren voor een nieuwbouwwoning. Nog even los van het vraagstuk of dit financieel een slimme keuze is, is mijn vraag: is het mogelijk om een deel van de bankspaarhypotheek om te zetten naar een aflossingsvrije hypotheek met behoudt van de hypotheekrenteaftrek?

Ik heb verschillende adviseurs gesproken, waarbij slechts ├®├®n adviseur aangeeft dat bovenstaande mogelijk is. Ook Google geeft mij weinig resultaat.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Banksparen omzetten naar aflossingsvrij met behoud van H

Bericht door M_1 »

Ja, dat kan. Maar dan moet je wel het opgebouwde kapitaal gebruiken voor de financiering van de woning. Dus als je bijvoorbeeld 20.000 euro in de spaarpot hebt zitten, dan wordt verwacht dat je die 20.000 in de woning stopt. En mag je dus 20.000 euro minder aftrekbare hypotheek hebben dan als je het banksparen zou aanhouden.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Banksparen omzetten naar aflossingsvrij met behoud van H

Bericht door SimpleMind »

Zoals M_1 heeft aangegeven kun je de waarde vrijmaken / aflossen op de huidige schuld en de resterende schuld aflossingsvrij meenemen naar een nieuwe woning.
Maar als ik je vraag goed lees wil je de huidige bankspaarhypotheek "ten dele" meenemen (fiscaal) naar je ieuwe woning?

Je moet fiscaal gezien een onderscheid maken tussen je schuld en de bankspaarrekening. De schuld is eigenlijk een aflossingsvrije lening en deze mag fiscaal gezien worden meegenomen naar je nieuwe woning.
Wel kan de bank hier beperkingen aanhouden (zoals maximaal 50% van de woningwaarde).

Je bankspaarrekening is eigenlijk een los product (fiscaal gezien). Deze mag je gebruiken om de eigenwoningschuld mee af te lossen (zie opmerking M_1). Je kunt deze ook meenemen (fiscaal gezien) naar je nieuwe woning.
En daarbij mag je wel een lager spaardoel aanhouden (hoger mag niet). Als je dus nu een bankspaarhypotheek hebt van bijvoorbeeld 100.000 mag voor je nieuwe woning bijvoorbeeld wel een spaardoel van 50k gebruiken.
Hierbij gelden overigens wel een aantal beperkingen. De belangrijkste is ingegeven door een verhouding 1:10 voor minimale/maximale jaarinleg. Als je spaarrekening al heel vol zit of je heel veel extra hebt ingelegd kan dat een probleem geven. Anders kun je waarschijnlijk zonder problemen het spaardoel van de nieuwe hypotheek sterk verlagen. Op basis van je vraag is dit misschien in lijn met wat je wilt bereiken.
Plaats reactie