Lastige overwaarde/belastingaangifte/nieuwbouwdepot vraag

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

mikeinvict
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 26 apr, 2019 10:56 pm

Lastige overwaarde/belastingaangifte/nieuwbouwdepot vraag

Bericht door mikeinvict »

Goedeavond,

Allereerst zal ik mij even voorstellen als nieuwe gebruiker, dat is wel zo netjes. Mijn naam is Mike en ik woon in Den Bosch met mijn vriendin, ben 31 jaar en werk in de reclamebranche.

Ik heb onlangs mijn huis verkocht met een leuke overwaarde. Ik ga nu verhuizen naar een dorpje buiten Den Bosch en daar heb ik in een nieuwbouwproject een huiscgekocht. Dan nu de situatie betreft mijn vraag;

Ik had een ruime overwaarde van 180.000euro. Vervolgens heb ik een duurdere nieuwbouw woning gekocht. Deze kostte oorspronkelijk 479.500 en met al het meerwerk 520.000euro. Ik nam hier een hypotheek op van 375.000 en de rest zou ik betalen van de overwaarde.
Omdat mijn huis nog niet verkocht was nam ik een overbrugging van 145.000. Om dit allemaal rond te krijgen moest ik aan de bank voor het nieuwbouw depot aanleveren wat ik van het extra geld (520.000-479.500) ging doen. Dat was bijv een aanbouw maar ook de keuken die ik zelf aanschaf en allerlei ander bouw materieel.

Gezien ik 180.000 overwaarde heb bleef er nog 35.000 extra over en dat kreeg ik op mijn rekening.
Als ik straks in 2019 aangifte moet doen. Dan moet ik voor de 35.000 euro verantwoorden dat het is het huis is gegaan dmv facturen toch? Of moet je over de volledige overwaarde (180.000) alles bewaren ookal is dat geld altijd bij de bank gebleven omdat ik de overbrugging heb afgelost?

Dank voor het meedenken!

Gr Mike
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Lastige overwaarde/belastingaangifte/nieuwbouwdepot vraa

Bericht door M_1 »

Het gaat niet zozeer sec om de overwaarde. Het gaat er om dat je aannemelijk kunt maken dat je het totale bedrag aan hypotheek plus overwaarde hebt besteed aan de verwerving of verbetering van de eigen woning. Je moet dus aannemelijk kunnen maken dat je 555.000 hebt besteed aan de nieuwe woning.

Dat besteden kan overigens vrij ruim worden opgevat. Niet iedereen staat stil bij hoeveel kosten er allemaal nog bij komen kijken. Zo is er heel veel meer dat 'nagelvast' met de woning verbonden is. Bijvoorbeeld ook de tuin inrichting mag je zien als onderdeel van de nieuwe woning. En dan niet alleen de 'harde' materialen, zoals een schuur of bestrating, maar ook de beplanting die in de grond gaat. (Uiteraard geldt dit niet voor losse spullen zoals potten, stoelen etc.) Dat kan allemaal ook nog flink in de papieren gaan lopen.

Je hoeft daarbij niet tot op de cent overal bonnetjes van te hebben. Natuurlijk zul je een gat van 35.000 wel moeten verklaren, want dat is wel erg veel, maar de laatste paar duizend euro aan verf, behang en planten zullen ze waarschijnlijk wel geloven.
mikeinvict
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 26 apr, 2019 10:56 pm

Re: Lastige overwaarde/belastingaangifte/nieuwbouwdepot vraa

Bericht door mikeinvict »

Ok. Ik snap het. Dus al het geld wat nu in mijn nieuwbouwdepot zit hoef ik niet meer aan te tonen? Want dat gaat sowieso op aan verbouwen of wordt afgelost. Het gaat dus sec om die andere 35 die op mijn rekening staat. Thanks!
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Lastige overwaarde/belastingaangifte/nieuwbouwdepot vraa

Bericht door SimpleMind »

Je zult wel de gehele lening + overwaarde moeten kunnen aantonen. Voor het bouwbepot zal zal meestal heel simpel zijn met de factuur van de aannemer.....
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Lastige overwaarde/belastingaangifte/nieuwbouwdepot vraa

Bericht door M_1 »

mikeinvict schreef:Ok. Ik snap het. Dus al het geld wat nu in mijn nieuwbouwdepot zit hoef ik niet meer aan te tonen? Want dat gaat sowieso op aan verbouwen of wordt afgelost. Het gaat dus sec om die andere 35 die op mijn rekening staat. Thanks!
Nee, het gaat juist w├®l om het hele bedrag, dus de volle 555.000. Maar wat simplemind ook aangeeft, voor het grootste deel van het geld zul je de rekeningen van de aannemer al hebben, dus dat is eenvoudig aan te tonen. Daarnaast zul je waarschijnlijk voor de keuken etc. ook bonnetjes hebben, dus dat is ook, deels, aan te tonen.

Met de gewone facturen zul je dus waarschijnlijk een heel eind komen. Maar ook als je bijvoorbeeld via marktplaats dingen koopt, dan schijn je dat gewoon als kosten te kunnen opvoeren. Wel handig om dan even een schermprintje te maken om de aankoop aan te tonen. En over het laatste 'kleingeld' zullen ze ook niet moeilijk doen.

Het wordt een ander verhaal als je bv 520.000 kunt aantonen en er een gat van 35.000 is, wat ofwel niet uitgegeven is ofwel wat zwart aan een aannemer of klusjesman is uitgegeven. Dan zul je toch wel wat problemen kunnen verwachten.
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: Lastige overwaarde/belastingaangifte/nieuwbouwdepot vraa

Bericht door HJV »

A
Als ik straks in 2019 aangifte moet doen.
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: Lastige overwaarde/belastingaangifte/nieuwbouwdepot vraa

Bericht door HJV »

Verder op voorgaande posting

Verkoop oude woning met overwaarde en overbruggingskrediet en aankoop nieuwe woning, kan een lastige zijn als er in 2020 aangifte moet worden gedaan over 2019.

Laat u de aangifte 2019 verzorgen door iemand met kennis van zaken er zal een hypotheeksplitsing gemaaktmoeten worden, waarin alle gegevens van verkoop, aankoop en verbetering inpandig om tot een juiste aftrek te komen in de aangifte.

Vraag;
Lid van een vakbond?
geen reclame :lol:
Vakbond FNV heeft voor deze uitstekend opgeleiden mensen die deze aangifte kunnen verzorgen.
Voor leden zelfs gratis
Plaats reactie