belastingvrije schenkingen eigen woning en spaarhypotheek

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

sjef2014
Berichten: 17
Lid geworden op: za 08 nov, 2014 4:17 pm

belastingvrije schenkingen eigen woning en spaarhypotheek

Bericht door sjef2014 »

Goedemiddag,

In 2019 geldt een bedrag van Ôé¼ 102.010 als belastingvrije schenking eigen woning als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... koopwoning):
  • - U gebruikt het geld voor aankoop of verbouwing van uw eigen woning. Of voor de aflossing van uw hypotheek of restschuld. ├ôf u koopt er erfpacht-, opstal- of beklemmingsrechten mee af.
    - U of uw partner is tussen de 18 en 40 jaar. De dag van de 40e verjaardag telt nog mee.
    - U gebruikt het geld uiterlijk in 2021.
    - U kunt schriftelijk bewijzen dat de schenking is betaald, en dat u de schenking hebt gebruikt voor uw eigen woning.
    - U hebt niet eerder een 'verhoogde vrijstelling' gebruikt. Dat is een belastingvrije schenking voor uw eigen woning of een dure studie, of een belastingvrije schenking die u vrij mag besteden. Hebt u dit wel? Lees dan of u nog recht hebt op een belastingvrij bedrag.
    - Hebt u de schenking in een overeenkomst vastgelegd? Dan mogen daarin geen voorwaarden voor de schenking staan. Behalve dat de schenking op tijd voor de eigen woning moet worden gebruikt.
Ik heb een hypotheek met een leningdeel spaar(hypotheek) en een leningdeel annuïteiten(hypotheek).
Nu vraag ik mij af of het mogelijk is om een deel van de schenking te gebruiken voor een extra storting in de spaarhypotheek?

In de voorwaarden van de belastingdienst staat dus gebruiken voor aflossing van uw hypotheek. Door extra te storten in de spaarhypotheek doe je dit impliciet, maar natuurlijk niet zo expliciet als direct aflossen op het annuïteitendeel. Je zou wel kunnen zeggen dat bij een storting in de spaarhypotheek het geld is "gebruikt" voor de eigen woning.

Iemand hier bekend mee? Of gevalletje belastingtelefoon?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: belastingvrije schenkingen eigen woning en spaarhypothee

Bericht door SimpleMind »

Volgens mij staat het er vrij helder. Aflossing betekent een lagere Eigen woning schuld. De opbouw in een spaarconstructie staat geheel los van de Eigen woningschuld (met de verplichting dat gebruikt zal worden voor aflossing EWS bij uitkering, anders volgt heffing). Extra storten is dus geen aflossing.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: belastingvrije schenkingen eigen woning en spaarhypothee

Bericht door M_1 »

Inderdaad, het is vrij simpel. Het geld wordt dan niet gebruikt voor de aflossing van de eigenwoningschuld (maar voor een storting op de spaarrekening) en valt dus niet onder de vrijstelling.

Geld uit de schenking moet dus echt direct voor de aflossing worden gebruikt en niet als storing voor de spaarpot.
sjef2014
Berichten: 17
Lid geworden op: za 08 nov, 2014 4:17 pm

Re: belastingvrije schenkingen eigen woning en spaarhypothee

Bericht door sjef2014 »

Ok, duidelijk, bedankt voor jullie reacties!
Basserr
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 22 mei, 2017 2:10 pm

Re: belastingvrije schenkingen eigen woning en spaarhypothee

Bericht door Basserr »

Ik spreek niet uit ervaring, maar ik zou hier zeker een (bij voorkeur schriftelijk) oordeel over vragen van de Belastingdienst.

Het doel van de vrijstelling bij aflossing is om mensen te stimuleren hun hypotheeklasten te verlagen. Dat zou m.i. ruim moeten worden uitgelegd, zodat extra storten in een (bank)spaarhypotheek daar ook onder valt.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: belastingvrije schenkingen eigen woning en spaarhypothee

Bericht door SimpleMind »

Volgens mijn waren "lagere hypotheeklasten" niet primair het idee van de verhoogde vrijstelling. Bovendien blijven de voorwaarden redelijk helder. Het gaat om aflossing eigen woning (dus verlagen EWS) en niet om extra sparen.
Natuurlijk is iedereen vrij om dit bij de belasting dienst na te vragen..

Voor Sjef nog wel een tip indien de schenking van ouders aan kind is:
Krijgt u de schenking van uw ouders? Dan mag u van de Ôé¼ 102.010 een bedrag van maximaal Ôé¼ 26.040 besteden aan iets anders dan uw woning.

Dit is het "standaard bedrag" voor eenmalige schenking van ouders aan kind (mits18-40 jaar). Heel veel meer is voor extra storten meestal niet haalbaar..
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: belastingvrije schenkingen eigen woning en spaarhypothee

Bericht door Rense »

Klopt wat SimpleMind zegt (zoals gewoonlijk :D ), je mag een deel (Ôé¼ 26.040) gebruiken voor een extra storting (of een ander doel). Het restant zal je echt moeten gebruiken voor het verlagen van de hypotheekschuld.
sjef2014
Berichten: 17
Lid geworden op: za 08 nov, 2014 4:17 pm

Re: belastingvrije schenkingen eigen woning en spaarhypothee

Bericht door sjef2014 »

Ok mooi, de extra storting in de spaarhypotheek zal ruim onder de Ôé¼ 26.040 liggen dus dat is goed nieuws
Plaats reactie