Renteaftrek verschillende leningdelen

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

bardo1984
Berichten: 1
Lid geworden op: za 16 feb, 2019 8:49 pm

Renteaftrek verschillende leningdelen

Bericht door bardo1984 »

Beste allemaal,

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met de volgende vraag.

Ik ga binnenkort een nieuwe hypotheek afsluiten. Aangezien ik voor mij vorige woning ook een hypotheek had is dit de nieuwe situatie:

Leningdeel 1: 160.000 nog 19 jaar renteaftrek volledig annuitair

Leningdeel 2: 180.000 nog 30 jaar renteaftrek volledig annuitair

Hoe werkt dit fiscaal voor de hypotheekrenteaftrek. Voordat is de hypotheek ging afsluiten was ik niet op de hoogte van het feit dat er twee leningdelen zouden zijn. Mijn veronderstelling was dat ik in 19 jaar voldoende zou aflossen, zodat ik de volledige 30 jaar ove alle betaalde rente renteaftrek heb. Nu ben ik bang dat er door 2 leningdelen de aflossing verdeeld zal zijn over de 2 leningdelen. Ik zal dan over 19 jaar een schuld over heb en ik dus niet over de voor dat deel betaalde rente aftrek heb.
Is hier een oplossing voor? Kan ik bijvoorbeeld kiezen om eerst leningdeel 1 volledig af te lossen en dan leningdeel 2? Of is er iets anders mogelijk?

Groet,

Bardo
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Renteaftrek verschillende leningdelen

Bericht door SimpleMind »

Voor een nieuwe hypotheek geldt dat je minimaal in 30 jaar annuitair moet aflossen (fiscaal ivm renteaftrek).
Voor de oude hypotheek heb je nog 19 jaar aftrek en ik ga er vanuit dat deze schuld al sinds 2012 bestond. In dat geval hoef je over het nieuwe deel niet perse af te lossen houdt de renteaftrek over 19 jaar op.

Je kunt voor het "oude" deel kiezen voor verschillende opties:

1) Nieuwe annuiteitenhypotheek met looptijd van 19 jaar. Maandelijkse lasten hoger (en stijgen doordat er steeds minder renteaftrek is). Maar dan is de 160k in 2038 afgelost en daardoor onstaat veel lagere last.

2) Nieuwe annuiteitenhypotheek met looptijd van 30 jaar. Als ik je verhaal lees, ga je nu hiervan uit. Maandelijkse lasten lager dan bij 1, maar ook stijgend en doorlopend ook na 2038 (tot 2049).
De vraag is wel of dat in 2038 een heel groot probleem is. De renteaftrek op beide annuitaire delen wordt door de aflossingen in een annuteitenhypotheek in de loop van de jaren steeds minder en zal in 2038 toch al niet heel veel meer zijn. Als dat een probleem zou worden, zal dat waarschijnlijk ook al voor 2038 een probleem geven.

3) Nieuwe aflossingsvrijehypotheek. Maandelijkse lasten veel lager. Wat er overblijft kun je eventueel naar keuze zelf aflossen op een van beide delen. Hiermee houdt je wat meer vrijheid. In 2038 vervalt de renteaftrek op dit aflossingsvrije deel. Als je de lagere lasten gebruikt voor aflossen zal het verschil met scenario 2 in 2038 echter nihil zijn. Sterker nog, als je extra aflost op het nieuwe deel kunnen je maandelijkse lasten in 2038 zelfs lager zijn, omdat je minder verplichte aflossing hebt...

Welk scenario handig is ie afhankelijk van je huidige situatie en toekomstige plannen....(inkomen, leeftijd, kinderen, pensioen, leefpatroon, etc....)
Plaats reactie