huis ouders kopen

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

NielsM
Berichten: 2
Lid geworden op: do 14 feb, 2019 8:04 pm

huis ouders kopen

Bericht door NielsM »

Hoi allemaal,

mijn ouders gaan allebei richting de 70. Hebben een huis op een mooie plek met een grote tuin. Nu heeft het huis redelijk wat achterstallig onderhoud, de tuin vraagt veel onderhoud, met andere woorden: ze willen wel naar een seniorenwoning. Ik had altijd de illusie dat het voor mij (en mijn vriendin) niet betaalbaar zou zijn om daar te wonen, in mijn optiek moet het huis eraf en dan nieuw gebouwd worden. Maar nu het dichterbij komt dat mijn ouders daar weg gaan wil ik toch graag onderzoeken of het wel of niet haalbaar zou zijn. Dat ik over aantal jaar geen spijt krijg dat ik het destijds niet heb laten uitzoeken.
Ik heb 2 zussen, maar die hebben beide niet de behoefte/mogelijkheid om daar te gaan wonen maar zouden het wel mooi vinden als ik daar kom te wonen.
Mijn vriendin en ik hebben vorig jaar gesprek gehad bij de hypotheker en zouden een hypotheek van zo'n 245.000 kunnen krijgen.
Ik schat de waarde van het huis inclusief de grond ook op zoiets. Maar zoals ik zei dan moet je of heel grondig verbouwen, maar denk zelfs nieuwbouw.
We hebben zelf wel iets spaargeld, maar geen duizenden euro's. Wat mijn ouders aan spaargeld hebben durf ik zo niet te zeggen.
Het huis is wel hypotheek vrij al.
Welke mogelijkheden zouden er in deze situatie zijn?
Eventueel gesprek bij notaris is een optie, maar vind het prettig als ik zelf dan ook al wel beetje van de hoed en de rand weet.
Alvast bedankt :)!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: huis ouders kopen

Bericht door M_1 »

Zullen zeker mogelijkheden zijn. Maar belangrijk is wel in goed te bedenken wat je wil en ook goed met je ouders en zussen te bespreken wat zij kunnen verwachten. Zo schrijf je dat je zussen het mooi zouden vinden als je daar zou kunnen wonen, maar ik denk dan dat dat ook gaat om het idee dat het ouderlijk huis behouden blijft. Als je vervolgens de boel gaat slopen en iets nieuws bouwen, dan kan dat wel heel wat anders zijn dan je zussen voor ogen hadden. Ook moet je eerlijk naar jezelf zijn en goed bedenken of je het werkelijk je geld en energie waard vindt.

Het is jammer dat je niet weet hoe je ouders er financieel voor staan. Of je zussen. Een eenvoudige oplossing is dat je het huis normaal, met een gewone hypotheek, financiert en dat je vervolgens als je er eenmaal woont eventuele verbouwingen met een lening van je ouders doet. Of eventueel met een schenking van 1/3 van de koopsom, als jij of je partner nog geen 40 jaar zijn.

Puur financieel en fiscaal gezien kun je zelfs ervoor kiezen om voor nieuwbouw 80.000 als schenking te krijgen plus nog eens 160.000 als lening. Maar dan zit je wel ver over de grens van wat verantwoord is. Een adviseur zou dit dus nooit kunnen adviseren, haha. Bovendien moet je dan wel ervoor zorgen dat je geen scheve ogen met je zussen krijgt en je ouders moeten dat geld wel kunnen missen.
NielsM
Berichten: 2
Lid geworden op: do 14 feb, 2019 8:04 pm

Re: huis ouders kopen

Bericht door NielsM »

Zussen zien wel in dat het huis aan vervanging toe is, dus dat zal niet zo'n probleem zijn. Maar snap je punt om het goed met iedereen door te spreken, zodat je achteraf geen gezeur krijgt.

Hoe zit dat dan met zo'n schenking van 1/3 van de koopsom? Wij zijn allebei nog onder de 40, ik 37,5 en zij 34.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: huis ouders kopen

Bericht door M_1 »

Als jij of je partner onder de 40 jaar zijn, dan mogen jullie eenmalig een hogere schenking ontvangen tot maximaal een ton, mits daar geld voor de eigen woning wordt gebruikt. Als je ouders voldoende geld hebben, dan zouden ze dus in principe zonder fiscale problemen een derde deel van de verkoopopbrengst aan jou kunnen schenken voor de woning. (En de overige tweederde voor je zussen 'bewaren'.)

Overigens is dat zeker niet altijd de meest gunstige manier. Het is vaak op termijn gunstiger als je het van je ouders leent, waarbij jij de rente kunt aftrekken.
Plaats reactie