huiskopen met meerder eigenaren

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

jasperix
Berichten: 1
Lid geworden op: za 22 dec, 2018 9:15 am

huiskopen met meerder eigenaren

Bericht door jasperix »

Ik heb twee vragen over een huis kopen met meerdere eigenaren, ik zal eerst de situatie schetsen:

Mijn partner en ik willen samen met haar dochters een huis kopen. Het is een omgebouwde boerderij met drie afsluitbare woningen met eigen voorzieningen. Echter het heeft 1 huisnummer en kan, omdat het een gemeentelijk monument is, niet kadestraal gesplitst worden. De woonsituatie wordt als volgt: huis 1 voor mij en mijn partner. Huis 2 voor de oudste dochter met haar man en kinderen en huis 3 voor de jongste dochter. We hebben alle vijf een baan en zijn niet financieel afhankelijk van elkaar. We delen gas, water en elektra via ├®├®n meter.

Hier komen de vragen:
1) ziet de belastingdienst ons als 1 of 3 huishoudens?
2) hebben alle 5 schuldenaars recht op hypotheekrente aftrek?
3} valt de aankoop te financieren en zo ja, bij welke bank?

We krijgen bij meerdere instanties (ook belastingdienst) geen duidelijk antwoord op deze vragen. Hopelijk gaat dat hier wel lukken!
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: huiskopen met meerder eigenaren

Bericht door schakel »

1. De Belastingdienst ziet u als 3 huishoudens.
2. Het hangt van het eigendomsdeel af hoe groot het eigenwoningforfait is voor elk huishouden. Elk van de huishoudens heeft recht op hypotheekrenteaftrek, afhankelijk van de hoogte van het eigen deel van de hypotheekrente. Bij fiscaal partnerschap partners kan deze aftrek verdeeld worden tussen de partners. De jongste dochter heeft hierbij haar eigen aftrek.
3. Of de aankoop te financieren is is afhankelijk van de financiële middelen die er in totaal zijn: hoogte inkomens, eigen geld e.d. Welke bank een goed aanbod kan doen, daarvoor zal een bezoek aan een hypotheekadviseur aan te raden zijn.
Plaats reactie