Kapitaalverzekering box1 of box 3?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Jacko12
Berichten: 6
Lid geworden op: di 19 jul, 2016 3:51 pm

Kapitaalverzekering box1 of box 3?

Bericht door Jacko12 »

Goedemiddag,
Ik ben bezig met mijn aangifte over 2017. Jan 2016 is mijn oude hypotheek (spaar) gestopt, en ben ik in april 2016 verhuisd naar een nieuwe woning. Hypotheek nieuwe woning is annuiteiten / aflosvrij.

De kapitaalverzekering van de oude hypotheek heb ik door laten lopen in 2017. Valt deze nu in box1 of box 3? Hij is niet gekoppeld aan mijn huidige hypotheek /woning Maar de intentie van de kapitaalverzekering is wel aflossing eigen woning schuld. Sterker nog begin 2018, heb ik de kapitaalverzekering stopgezet en dit bedrag afgelost op mijn huidige hyptheek. (ik snap dit heeft geen invloed op mijn aangifte 2017).

Ik begin nu te twijfelen of de kapitaalzekering in box1 of box 3 valt. Graag jullie advies. Bedankt alvast.
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Kapitaalverzekering box1 of box 3?

Bericht door Cnorretje »

Beste Jacko12,

De vraag kan alleen beantwoord worden als we weten hoe de polis er voor 2016 uit zag. Stond er op de polis een KEW (= kapitaalverzekering eigen woning) clausule?
Jacko12
Berichten: 6
Lid geworden op: di 19 jul, 2016 3:51 pm

Re: Kapitaalverzekering box1 of box 3?

Bericht door Jacko12 »

Beste Cnorretje,
Zo te zien niet :-(
Het betreft een europelife spaarplan. Maar ik zie niet expliciet de kew clausule in de polis staan.

Betekent dit nu ook dat de uitkering belast is? Terwijl ik deze volledig heb aangewend voor aflossing van mijn nieuwe hypotheek?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Kapitaalverzekering box1 of box 3?

Bericht door SimpleMind »

Wat is de begindatum van de polis?
Jacko12
Berichten: 6
Lid geworden op: di 19 jul, 2016 3:51 pm

Re: Kapitaalverzekering box1 of box 3?

Bericht door Jacko12 »

Sept 2007.
Jacko12
Berichten: 6
Lid geworden op: di 19 jul, 2016 3:51 pm

Re: Kapitaalverzekering box1 of box 3?

Bericht door Jacko12 »

Heb even mn aangifte 2014 erbij gepakt. Daar heb ik de spaarpolis iig niet in box3 opgegeven.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Kapitaalverzekering box1 of box 3?

Bericht door SimpleMind »

Bij een polis uit 2007 zonder KEW-clausule zou de waarde in principe in box 3 vallen. Maar voor een polis uit 2007 die gekoppeld was aan de hypotheek zou ik verwachten dat er een KEW clausule in staat. Wellicht nog even goed nakijken (en anders navragen).
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Kapitaalverzekering box1 of box 3?

Bericht door Cnorretje »

Beste Jacko12, er kan op de polis ook een passage staan die ongeveer als volgt luidt: "deze verzekering is een verzekering als bedoeld in artikel 3.116 lid 2 van de Wet Inkomstenbelasting 2001. De begunstigde zal de verzekerde uitkering aanwenden ter aflossing van de eigenwoningschuld in de zin van de Wet Inkomstenbelasting 2001 van de verzekeringnemer, van diens echtgenoot of van degene met wie de verzekeringnemer duurzaam een gezamenlijke huishouding voert".

Als deze passage op de polis staat is er sprake van een KEW.
Plaats reactie