Hypotheek renteaftrek overbruggingshypotheek

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

noam_007
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 19 mar, 2018 3:25 pm

Hypotheek renteaftrek overbruggingshypotheek

Bericht door noam_007 »

Hi allemaal,

Ik zit met de volgende vraag: Afgelopen oktober heb ik een huis gekocht. Een deel daarvan heb ik moeten financieren met een overbruggingshypotheek die ik heb kunnen lenen op basis van de overwaarde van mijn andere woning. Ik woon inmiddels in het nieuwe huis en heb de andere woning verhuurt. Het overbruggingsdeel zal ik zelf terug betalen binnen de bank gestelde termijn van twee jaar omdat de verkoop niet gaat lukken binnen twee jaar (vanwege verbouwingen die ik moet verrichten). Nu is mijn vraag. Kun je hypotheekrente aftrek krijgen op het overbruggingsdeel terwijl je vorige woning verhuurt wordt? De woning zal niet op korte termijn verkocht worden en wordt op dit moment verhuurt. Ik weet niet of dit de hypotheekrente aftrek van het overbruggingsdeel in de weg zit?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Hypotheek renteaftrek overbruggingshypotheek

Bericht door SimpleMind »

Op het moment dat de vorige woning wordt verhuurd vervalt per direct de aftrek van de hypotheekrente.....
Waarom kun je niet verkopen maar wel verhuren? Of levert het huis in de huidige staat niet voldoende op?
Normaal heb je 2 jaar om je huis te kunnen verkopen en gedurende die tijd de rente nog af te trekken. Maar op het moment dat je verhuurt vervalt dat!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Hypotheek renteaftrek overbruggingshypotheek

Bericht door M_1 »

Eigenlijk is de eerste vraag die bij mij opkomt waarom je dit nu pas vraagt. Het verhuren van je woning kan zo veel consequenties hebben, dat je al zulk soort aspecten zou moeten bekijken voordat je je woning ging verhuren.

(Nog afgezien van de vraag of je de woning ├╝berhaupt mag verhuren van de geldverstrekker...)
Plaats reactie