nieuwbouwdepot gekoppeld aan aflossingsvrije hypotheek

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

cees
Berichten: 3
Lid geworden op: za 10 mar, 2018 1:08 pm

nieuwbouwdepot gekoppeld aan aflossingsvrije hypotheek

Bericht door cees »

Sinds oktober 2017 heb ik een nieuwe aflossingsvrije hypotheek afgesloten gekoppeld aan een nieuwbouwdepot.
De ontvangen rente van het depot is in 2017 nagenoeg gelijk aan de betaalde rente van deze hypotheek.

Het aangifteformulier vraagt om het nieuwbouwdepot met de ontvangen rente in te vullen (staat bij de box3 vragen) en bij de hypotheken heb ik de aflossingsvrije hypotheek vermeld. Het gevolg is dat de ontvangen rente bij box 1 bij mijn inkomen wordt opgeteld en de betaalde hypotheekrente wordt uiteraard niet afgetrokken.
Dit is natuurlijk niet redelijk. Hoe los ik dat op? Door bij het nieuwbouwdepot beide rentes te salderen? Of kan ik zowel het nieuwbouwdepot en de hypotheekrente weglaten op het formulier?
Wie heeft hier mee te maken gehad en kan helpen.
cees
Berichten: 3
Lid geworden op: za 10 mar, 2018 1:08 pm

Re: nieuwbouwdepot gekoppeld aan aflossingsvrije hypotheek

Bericht door cees »

Dat heb ik ook gezien. Ik kan dus kiezen om geen gebruik te maken van de 2-jaarsregeling maar het aangiftebiljet IB 2017 heeft geen vraag hierover. Kan ik het nieuwbouwdepot dan gewoon weglaten in het formulier? Daar zit vooral mijn vraag.
cees
Berichten: 3
Lid geworden op: za 10 mar, 2018 1:08 pm

Re: nieuwbouwdepot gekoppeld aan aflossingsvrije hypotheek

Bericht door cees »

Het probleem is opgelost. Het zit wel in het formulier maar verborgen, en dat is lastig als je het niet weet.
Maar dus toch nog zelf gevonden ;) ;)
Bij nieuwbouwdepot staat de vraag: Hoort dit depot bij een hypotheek voor uw (toekomstig) hoofdverblijf? Het antwoord lijkt ja te zijn, maar moet toch neen zijn.
Bij de toelichting staat: zeg ja als aan de volgende twee voorwaarden is voldaan: de hypotheek is voor uw toekomstig hoofdverblijf ├®n de rente voor de bijbehorende hypotheek is aftrekbaar volgens de eigenwoningregeling. Dus is het toch neen. Een verborgen gebrek van het formulier, vind ik.
Ik hoop dat ik hiermee ook anderen heb kunnen helpen.
mikekiwi
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 23 okt, 2011 11:40 am

Re: nieuwbouwdepot gekoppeld aan aflossingsvrije hypotheek

Bericht door mikekiwi »

Zeker nuttig, wilde net een vergelijkbare vraag stellen. is dus niet meer nodig. Dank je!
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: nieuwbouwdepot gekoppeld aan aflossingsvrije hypotheek

Bericht door SimpleMind »

Beste cees,

Je schrijft het volgende:
Het gevolg is dat de ontvangen rente bij box 1 bij mijn inkomen wordt opgeteld en de betaalde hypotheekrente wordt uiteraard niet afgetrokken.
zeg ja als aan de volgende twee voorwaarden is voldaan: de hypotheek is voor uw toekomstig hoofdverblijf ├®n de rente voor de bijbehorende hypotheek is aftrekbaar volgens de eigenwoningregeling. Dus is het toch neen. Een verborgen gebrek van het formulier, vind ik.
Als ik dit lees dan heb ik een beetje mijn twijfels of je het formulier nu goed hebt ingevuld. Ik adviseer je dan ook om het met een belastingadviseur of iemand met verstand van zaken te verifiëren.

De site van de belastingdienst is volgens mij vrij helder: je kiest er voor of je de 2-jaartermijn wel of niet gebruikt.

Wel 2-jaartermijn:
De rente die u betaalt over het nieuwbouwdepot moet u verminderen met de rente die u hierover ontvangt. Het bedrag dat overblijft is aftrekbaar.
Geen 2-jaartermijn:
Wilt u geen gebruik maken van deze 2-jaarsregeling? Dan mag u alleen de rente en kosten aftrekken over het deel van de lening waarvan u het geld daadwerkelijk hebt gebruikt voor de aankoop van de woning. Het deel van de lening dat u nog niet hebt gebruikt, is een schuld in box 3.
In de meeste gevallen zal het netto niet veel schelen welke keuze je maakt... maar in sommige situaties kunnen er (kleine) verschillen zijn.
Plaats reactie