Afkoop rentevoordeel personeels hypotheek

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

marxveld
Berichten: 1
Lid geworden op: za 03 mar, 2018 12:33 pm

Afkoop rentevoordeel personeels hypotheek

Bericht door marxveld »

Ik ben in 2017 ontslagen bij mijn ex-werkgever en heb voor 5 jaar ineens mijn rentevoordeel van mijn hypotheek op personeelscondities in 1 bedrag onder aftrek van 52 pct belasting uitbetaald gekregen.
Dit bedrag is door mijn werkgever niet apart doorgegeven aan de fiscus, de maandelijkse bedragen wel.
Normaal gaat dit dus per jaar en nu heb ik ineens de afkoop gekregen voor in totaal 5 jaar.
Kan ik dit bedrag wat ik nu ineens heb ontvangen invullen in mijn aangifte voor 2017 zodat ik de betaalde belasting terug zal kunnen ontvangen?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Afkoop rentevoordeel personeels hypotheek

Bericht door SimpleMind »

Er is geen sprake van aftrek als je belasting betaald over inkomsten. Die 52% is een heffing die wordt geheven over het bedrag dat je (ex-)werkgever je betaalt.
Wel zal deze belasting (net als het inkomen) op een jaaroverzicht worden meegenomen. Het kan zijn dat je er dan nog wat van terugkrijgt. Maar dat is gewoon een standaard opgave van inkomen (en belasting).
Er is dus geen sprake van rente of andere aftrekbare kosten.
Plaats reactie