Belasting KEW uitkering

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Nvantriest
Berichten: 1
Lid geworden op: do 15 feb, 2018 8:06 pm

Belasting KEW uitkering

Bericht door Nvantriest »

Ik heb een vraagje:
Eind december hebben we onze hypotheek overgesloten. In april starten we met een grootse verbouwing. Bij de vorige hypotheek hadden wij een KEV verzekering, welke binnenkort zal gaan vrij vallen.
Een deel hiervan zullen we gebruiken voor de verbouwing, het andere deel storten we waarschijnlijk terug in de hypotheek.

Nu vraag ik mij alleen af of we door het geld te gebruiken voor de verbouwing, over het rendement geen belasting moeten betalen?

Wie heeft hier een antwoord op?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Belasting KEW uitkering

Bericht door SimpleMind »

Als er een KEW aantekening is vermeld in de polis (er staat in dat de uitkering wordt gebruikt voor aflossen vand e eigenwoningschuld) dan moet deze ook worden gebruikt om de schuld af te lossen.
Op dit moment is het niet toegestaan hiermee een verbouwing te doen (omdat hiermee de eigen woning schuld niet kleiner wordt). Beetje flauw wellicht maar wel de regels..

Is de bestaande KEW niet gekoppeld aan de nieuwe hypotheek?
Omzeilen kan misschien als de KEW niet gekoppeld is aan de huidige hypotheek. Dan kan de uitkering worden gebruikt om een extra nieuwe lening tbv de verbouwing af te lossen....
Als je de uitkering voor iets anders gebruikt dan aflossen EWS zal de uitkering in principe belast zijn.
Plaats reactie