Complexe situatie: overname deel van woning

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

PachangaNL
Berichten: 1
Lid geworden op: za 25 nov, 2017 3:20 pm

Complexe situatie: overname deel van woning

Bericht door PachangaNL »

Goedemiddag!

Via de site van de belastingdienst en vele andere informatiewebsites kom ik snippers van antwoorden tegen, maar helaas staat nergens de oplossing voor onze situatie.

De situatie:
De ouders van mijn aanstaande vrouw (wij gaan komende zomer trouwen) zijn in het bezit van een woonboerderij met een flinke lap grond. De waarde van het geheel zal ongeveer tussen de 500-700k liggen. Op het erf staat een oude schuur. Van deze schuur willen mijn schoonouders een appartement maken, zodat zij gelijkvloers kunnen wonen en deze woning kunnen aanpassen naar hun wensen voor de oude dag. Het onderhoud van de huidige woning wordt voor hen op termijn te veel. Daarnaast kampen beiden met gezondheidsproblemen, waardoor wij gesteld hebben dat we graag voor ze willen zorgen als dat nodig is. Vanuit de mantelzorgcommissie is er al een indicatie afgegeven, dat dit het toonvoorbeeld van mantelzorg zou zijn.

Ik ben momenteel in bezit van een eigen woning, welke ik op termijn te koop wil zetten zodat ik samen met mijn aanstaande de boerderij kan betrekken.

Aangezien we beiden werken kunnen we een aardige hypotheek krijgen, maar niet de waarde van het gehele complex, in zijn geheel kopen is daarom uitgesloten. Mijn schoonouders willen een klein zakcentje voor de oude dag overhouden, maar hebben voornamelijk budget nodig voor de verbouwing van de schuur.
We zijn bereid om het erf te splitsen, zodat de schuur op een eigen perceel komt te staan, met daarbij het grootste stuk grond, dit om de waarde van de huidige woning te verminderen en het haalbaar voor ons te maken om dit te bekostigen. Hierbij speelt echter de volgorde van belang, want er is geld nodig voor de verbouwing, maar zolang de schuur niet verbouwd is en het perceel niet gesplitst is, kunnen wij de boerderij niet overnemen lijkt ons.

Mijn schoonouders zouden ons een deel willen schenken, zodat we met een minimale hypotheek, toch de boerderij kunnen kopen. Voor je 40e is het mogelijk om 100K te schenken, maar mag dit bedrag ook gewoon in mindering gebracht worden op de koopsom? Oftewel, mag een schenking en koopakte tegelijkertijd passeren bij de notaris?
Mijn aanstaande heeft ook nog een broer en uiteraard zijn we van het principe "gelijke monniken, gelijke kappen". Een schenking aan ons, zou dus ook een schenking aan hem betekenen. Nu hebben mijn schoonouders ook nog garageboxen op het erf staan, waar ze maandelijks een leuke omzet uit halen. Is het mogelijk om deze boxen te schenken aan mijn zwager, zodat we later nooit problemen of scheve ogen krijgen.

Laatste toevoeging: het betreft een gemeentelijk monument met de bestemming wonen in het bestemmingsplan. De schuur ombouwen kunnen we toetsen bij de monumentencommissie, waar inmiddels ook al contact is. Maar is het wellicht mogelijk om een bepaalde subsidie voor ons situatie te krijgen? Dit omdat we een waardevermeerdering gaan toepassen aan het object (van een leegstaande schuur naar een volledige woning, die eventueel energieneutraal gemaakt kan worden dmv zonnepanelen) en er eigenlijk een mantelzorgsituatie ontstaat.

- Wat is de juiste volgorde van handelen?
- Hoe moeten we de schenkingen vastleggen, is het mogelijk om een deel van de woning op papier te schenken?
- Hoe voorkomen we hoge belastingen door schenkingen of erfrecht?
- Mogen we de waarde van de boerderij zelf bepalen, of moet dit ergens getoetst worden?
- Bij welke instanties moeten we aankloppen om e.e.a. geregeld te krijgen?
- Welke subsidies of voordelen zouden op deze situatie van toepassing zijn?


Een flinke complexe situatie lijkt ons, wij komen er tenminste niet helemaal uit hoe e.e.a. geregeld moet worden, zodat het in ieders voordeel is.

Alvast erg bedankt voor alle tips en tricks!
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Complexe situatie: overname deel van woning

Bericht door schakel »

Dit is inderdaad een complexe situatie. In mijn kennissenkring heeft zich een enigszins vergelijkbare situatie voorgedaan. Splitsing van de (kangoeroe)woning was niet toegestaan. Het deel van de ouder werd met een aanzienlijke familiebanklening van de ouder geleend. Maar dan nog is het niet vanzelfsprekend dat met uw bank uw deel van de hypotheek zomaar rondkomt. Bij mijn kennissen kwam het voor elkaar, maar de totale lening van de kangoeroewoning was lager nl. 400K. Bij u moet er ook verbouwd worden waardoor het te lenen bedrag aanzienlijk hoger zal zijn.

U denkt aan een schenking van uw ouders, niet aan de familiebanklening. Voor de jubelton (100-K schenking) geldt dat u of uw partner jonger moet zijn dan 40 jaar. Over het deel zonnepanelen, monument heb ik geen oordeel. Ik zou eerst maar eens kijken of het globaal mogelijk is om de woning, al of niet gesplitst, van een hypotheek te kunnen voorzien. Mogelijk zijn voor de 'gemiddelde' hypotheekadviseur uw vragen te complex. Voor ter zake kundig advies zal het goed zoeken zijn naar een gekwalificeerde hypotheekadviseur of financieel adviseur.
spectral
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 27 nov, 2017 12:44 pm

Re: Complexe situatie: overname deel van woning

Bericht door spectral »

Ik ken meerdere situaties waar het splitsen (in een buitengebied) niet werd toegestaan, en het maken van een woning van de schuur idem dito. Dus reken jezelf niet te rijk.

Subsidies en voordelen zijn er ook niet voor zover ik weet voor gemeente monumenten. Ik woon zelf in een (rijks)monument (waar wel wat potjes voor zijn).

Schenken en passeren is geen enkel probleem overigens.

En het schenken van garageboxen op het erf van jou of je schoonouders zou ik dan weer niet doen, of je moet dat ook gaan splitsen.
Plaats reactie