Verhuizing naar buitenland: wel of niet uitschrijven?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

wdb
Berichten: 24
Lid geworden op: di 15 apr, 2014 1:04 pm

Verhuizing naar buitenland: wel of niet uitschrijven?

Bericht door wdb »

Hallo allemaal,

Graag leg ik mijn situatie aan jullie voor:

Mijn partner en ik wonen samen in een koopwoning waarvan we ieder voor de helft eigenaar zijn. We zijn ongetrouwd met een samenlevingscontract.
Mijn partner heeft een baan aangeboden gekregen in Zweden. Ons plan is om voor een beperkte tijd (enkele jaren) samen daarheen te gaan. Onze intentie is dus nadrukkelijk om na een paar jaar weer terug te komen, en we houden dan ook ons huis in Nederland aan. We zullen het huis regelmatig zelf gebruiken wanneer we even terug zijn in Nederland voor vakantie of familiebezoek. We gaan het huis dan ook niet verhuren.
Mijn partner zal in Zweden in loondienst zijn en zal zich daar in moeten schrijven. Als ik het goed heb zal zij daarmee in Nederland een "buitenlandse belastingplichtige" worden, en zullen wij daardoor sowieso geen fiscale partners meer zijn.
Zelf dacht ik, zolang ikzelf nog geen baan in Zweden heb, voorlopig in Nederland ingeschreven te blijven, zodat het huis in ieder geval voor mij als Eigen Woning blijft gelden.

Graag zou ik jullie advies/opmerkingen willen vragen over de voor- en nadelen (in de eerste plaats natuurlijk met betrekking tot het huis) van het wel/niet in Nederland ingeschreven blijven.
Met name zou ik graag willen weten of er in onze situatie mogelijkheden zijn om te voorkomen dat de woning (voor mijn partner en/of mijzelf) naar Box 3 verhuist (er zit een flinke overwaarde op). Verlies van hypotheekrenteaftrek is van mindere zorg, omdat we die toch al nauwelijks meer hebben (door combinatie van lage rente en relatief lage hypotheekschuld).
Ik heb het een en ander gelezen over de "uitzendregeling" (Wet IB 2001, artikel 3.111, lid 6), maar het is mij niet duidelijk of dit ook voor ons van toepassing zou kunnen zijn, en zo ja onder welke condities?

Bedankt voor het lezen!
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Verhuizing naar buitenland: wel of niet uitschrijven?

Bericht door schakel »

Het lijkt geen goed idee om (nog een tijdje) in Nederland ingeschreven te blijven. U verhuist / emigreert en daarmee bent u verplicht zich uit te schrijven uit Nederland. Wonend in Zweden is het ook gemakkelijker om een baan te vinden.

Bovendien komt u wat betreft de Eigen Woning in aanmerking voor de uitzendregeling / diplomatenregeling. U gaat tijdelijk in een ander land wonen, en u wilt graag de eigen woning aanhouden om er na terugkeer in Nederland weer in te gaan wonen. U verhuurt de woning niet in deze periode. De mogelijkheid bestaat dan om de woning op verzoek te blijven aanmerken als eigen woning.

Tijdens de periode van leegstand blijft aftrek van hypotheek mogelijk. De woning blijft in Box 1. Onduidelijk is wanneer iets als ÔÇÿtijdelijkÔÇÖ wordt aangemerkt. Meestal gaat het om verhuur tijdens vakantieperioden of uitzending naar het buitenland. Die periode kan behoorlijk lang zijn. Er moet van uw kant een duidelijke intentie zijn na terugkeer in Nederland weer in de eigen woning te gaan wonen.
wdb
Berichten: 24
Lid geworden op: di 15 apr, 2014 1:04 pm

Re: Verhuizing naar buitenland: wel of niet uitschrijven?

Bericht door wdb »

Zeer bedankt voor deze heldere uitleg!

Hoe zou ik de intentie van tijdelijkheid aannemelijk kunnen maken? Mijn partner krijgt een contract voor onbepaalde tijd, dus dat helpt niet echt.
Wellicht door een combinatie van kleine individuele feiten die samen de intentie om terug te keren aannemelijk maken? Ik denk dan bijvoorbeeld aan dingen als:
- De woning in Nederland blijft "direct-terugkeer-klaar" in de zin dat we een groot deel van het meubilair en persoonlijke spullen achter zullen laten.
- Het feit dat we de woning niet verhuren.
- Aanhouden en doorbetalen van stallingsplekken in gemeentelijke buurtfietsenstalling (aangezien hiervoor lange een wachtlijst is, en we na terugkeer weer direct onze fietsen willen kunnen stallen).
- Aanhouden lidmaatschap sportvereniging (aangezien hiervoor regelmatig een ledenstop voor nieuwe leden bestaat en ik na terugkeer weer direct bij mijn club wil kunnen sporten)
- Andere tips?

Wat mij verder onzeker maakte over de toepasbaarheid van de uitzendregeling, is de formulering "niet anders dan tijdelijk ter beschikking staat" in de wet. Hoe moet ik dat "ter beschikking staan" in deze context interpreteren?

Ik denk dat u gelijk hebt dat niet-inschrijven in Zweden veel praktische nadelen zal hebben. En als we inderdaad van de uitzendregeling gebruik kunnen maken, is daar wat betreft het huis waarschijnlijk ook geen zwaarwegende reden meer voor.
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Verhuizing naar buitenland: wel of niet uitschrijven?

Bericht door schakel »

Tijdelijk ter beschikking (blijven) staan als hoofdverblijf betekent dat bij belastingplichtige de bedoeling moet bestaan om t.z.t. weer naar de eigen woning terug te keren. Uit de door u genoemde feiten zou dit tijdelijk ter beschikking (blijven) staan kunnen blijken. Uw partner heeft echter een contract voor onbepaalde tijd. In de Wet IB 2001 is geen concrete invulling gegeven aan de termijn van tijdelijk ter beschikking staan. Het gaat erom dat bij belastingplichtige er de intentie is om t.z.t. weer terug te verhuizen.

Hoe en wanneer dit verzoek om de woning tijdens het verblijf in het buitenland aan te merken als woning in box 1 is niet in de aangifte of de toelichting bij de aangifte terug te vinden. Ook de wettekst zegt hier niets over. Mogelijk zou u bij het indienen van dit verzoek een fiscalist kunnen raadplegen. Ikzelf heb in dezen geen ervaring. Googelt u op: tijdelijk ter beschikking staan uitzendregeling

Goede informatie leest u hier Leest u ook wat gezegd wordt over negatief belastbaar inkomen.
wdb
Berichten: 24
Lid geworden op: di 15 apr, 2014 1:04 pm

Re: Verhuizing naar buitenland: wel of niet uitschrijven?

Bericht door wdb »

Dank, beiden!

Wellicht is het een goed idee om alvast bij belastingkantoor Buitenland te informeren hoe en wanneer zo'n verzoek moet worden ingediend?

En uiteraard blijf ik zeer geïnteresseerd in verdere suggesties hoe ik de intentie van tijdelijkheid aannemelijk zou kunnen maken :)
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Verhuizing naar buitenland: wel of niet uitschrijven?

Bericht door rambagts »

Ik lees nergens dat je een verzoek moet indienen. Je moet volgens mij gewoon elk jaar aangifte doen en daarbij de regels goed in acht nemen w.o. een wat hoger percentage eigen woningforfait.
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Verhuizing naar buitenland: wel of niet uitschrijven?

Bericht door schakel »

@rambagts: een goede aanvulling.
inderdaad volstaat het jaarlijks bij de aangifte aan te geven dat er gebruik wordt gemaakt van de uitzendregeling - met het hogere eigenwoningforfait. Een apart verzoek indienen bij de Belastingdienst is niet nodig. Het aangeven in de aangifte is voldoende. (informatie Belastingtelefoon)

Elsevier vermeldt als informatie bij uitzending naar het buitenland dat er geen maximumtermijn is bij de uitzendregeling. Uit de wetsgeschiedenis blijkt dat een uitzending van vijf of zelfs zeven jaar (bijvoorbeeld bij diplomaten) onder deze regeling kan vallen. Wel moet men ná uitzending weer in de eigen woning gaan wonen.
Er lijkt hier geen enkele belemmering te zijn om gebruik te maken van de uitzendregeling.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Verhuizing naar buitenland: wel of niet uitschrijven?

Bericht door M_1 »

Daar is deze regeling inderdaad juist voor bedoeld. Waarbij bewust geen termijn wordt genoemd, omdat dit van geval tot geval kan verschillen en omdat zo'n regeling geen belemmering zou moeten zijn om wat langer in het buitenland te blijven werken.
wdb
Berichten: 24
Lid geworden op: di 15 apr, 2014 1:04 pm

Re: Verhuizing naar buitenland: wel of niet uitschrijven?

Bericht door wdb »

Bedankt voor alle zeer nuttige reacties!
andru
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 14 dec, 2012 5:59 pm

Re: Verhuizing naar buitenland: wel of niet uitschrijven?

Bericht door andru »

wdb schreef: - Aanhouden en doorbetalen van stallingsplekken in gemeentelijke buurtfietsenstalling (aangezien hiervoor lange een wachtlijst is, en we na terugkeer weer direct onze fietsen willen kunnen stallen).
- Aanhouden lidmaatschap sportvereniging (aangezien hiervoor regelmatig een ledenstop voor nieuwe leden bestaat en ik na terugkeer weer direct bij mijn club wil kunnen sporten)
Ik zou dit echter niet doen. Dat heeft niks met de woning te maken, verder het kan ook tegenwerken - mischien staat het in de voorwaarden dat als je uit de gemeente schrijft, moet je dat stopzetten. En verder, het is gewoon geldverspilling.
Voor zo ver ik weet, als ja naar buitenland gaat en krijgt daar je incomen - hoef je geen belasting meer in nederland betalen. En dan er is geen "box 3" van toepassing, maar wat de belastingdienst in dat land zegt. Het is aleen van belang als je terugkeert en ga de renteaftrek opniew aanvragen, in NL.
spectral
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 27 nov, 2017 12:44 pm

Re: Verhuizing naar buitenland: wel of niet uitschrijven?

Bericht door spectral »

De rente aftrek heeft onder de diplomaten clausule nog wel een extra complicatie... als je niet belastingplichtig bent in NL, maar in Zweden dan valt er niets af te trekken, want er is geen inkomen.

Dan moet je ingewikkelde constructies bedenken met verrekening over de afgelopen jaren, of de toekomstige jaren.
wdb
Berichten: 24
Lid geworden op: di 15 apr, 2014 1:04 pm

Re: Verhuizing naar buitenland: wel of niet uitschrijven?

Bericht door wdb »

andru schreef:Voor zo ver ik weet, als ja naar buitenland gaat en krijgt daar je incomen - hoef je geen belasting meer in nederland betalen. En dan er is geen "box 3" van toepassing, maar wat de belastingdienst in dat land zegt. Het is aleen van belang als je terugkeert en ga de renteaftrek opniew aanvragen, in NL.
Dit klopt denk ik niet. Je hebt gelijk wat betreft spaargeld en aandelen e.d: daarover ga je inderdaad belasting betalen in je woonland. Maar over onroerend goed in NL blijf je toch juist wel box 3 belasting betalen in NL? (wet IB2001, artikel 7.7)
spectral schreef:De rente aftrek heeft onder de diplomaten clausule nog wel een extra complicatie... als je niet belastingplichtig bent in NL, maar in Zweden dan valt er niets af te trekken, want er is geen inkomen.

Dan moet je ingewikkelde constructies bedenken met verrekening over de afgelopen jaren, of de toekomstige jaren.
Ja, daar heb je gelijk in. Sowieso heb ik trouwens effectief geen hypotheekrenteaftrek meer, want mijn eigenwoningforfait is hoger dan wat ik aan rente betaal. Mijn belangrijkste doel is dan ook om te voorkomen dat mijn huis in box 3 komt en ik VRH ga betalen over de overwaarde.
Avonturier
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 18 sep, 2019 6:28 pm

Re: Verhuizing naar buitenland: wel of niet uitschrijven?

Bericht door Avonturier »

Ik ben ook van plan tijdelijk (voor ongeveer een jaar) naar het buitenland te verhuizen maar doe dit op eigen initiatief dus wordt niet uitgezonden door mijn werk. Ik krijg dan ook geen toestemming van mijn hypotheekverstrekker mijn huis te verhuren. Ik ben van plan dit toch te gaan doen, maar de huurder niet op het adres in te schrijven en de inkomsten niet op te geven bij de belastingdienst.
Mijn vraag is nu: moet ik mij uitschrijven in Nederland? Ik ben verplicht mij in te schrijven in het buitenland om daar te kunnen werken en heb ook de verplichting daar een zorgverzekering af te sluiten. Daarnaast ingeschreven staan in Nederland betekent dat ik ook hier een zorgverzekering zal moeten betalen. Maar om bij de hypotheekverstrekker geen argwaan op te wekken zou ik het liefst toch ingeschreven willen blijven staan. Wie kan mij informatie geven over de verschillende opties?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Verhuizing naar buitenland: wel of niet uitschrijven?

Bericht door M_1 »

Volgens mij hebben geldverstrekkers geen inzicht in de basisregistratie persoonsgegevens. Dus zou het geen probleem moeten zijn als je je uitschrijft. Ook aangifte van de inkomstenbelasting wordt natuurlijk niet zomaar gedeeld met een geldverstrekker. Ik denk dat je je dus meer zorgen op de hals haalt als je een en ander voor de Belastingdienst zou verzwijgen dan als je alles netjes volgens de fiscale regels doet.
Plaats reactie