Eerste jaar hypotheekrente aftrek terugvragen help?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Ndne
Berichten: 2
Lid geworden op: za 16 sep, 2017 1:21 pm

Eerste jaar hypotheekrente aftrek terugvragen help?

Bericht door Ndne »

Goedemiddag,

Wij hebben een huis gekocht en krijgen half oktober de sleutels. Wij zijn van plan om de hypotheekrente aftrek maandelijks terug te vragen op onze annuïtaire lening via de inkomensbelasting van mijn vriend, daar heb ik 2 vragen over en ik hoop dat iemand hier daar antwoord op heeft.

1. Er wordt bij het invullen voorlopige aanslag inkomensbelasting op een gegeven moment gevraagd bent u het hele jaar fiscaal partner? Nou dat zijn we niet, pas vanaf half oktober. Dan staat er vul percentage eigendom in, is dit 50%? Er staat een vage uitleg bij over het hele jaar fiscaal partner staan of een deel van het jaar fiscaal partner zijn waarbij dan geld vul je eigen deel in...Als we 50% invullen wat gebeurd er dan met de overige 50%? Is mij niet helemaal duidelijk.

2. Onze hypotheek gaat dus half oktober in, over hoe veel maanden kunnen we dan hypotheekrente aftrek terug vragen, want ik heb begrepen dat de rente een maand later wordt betaald, dus 1 nov voor oktober en 1 dec voor november enzovoort, wat dus betekend dat je op 1 januari pas rente betaald voor december. Betekend dat dat wij maar voor 2 maanden de hypotheekrente aftrek kunnen berekenen?

Ik hoor graag van iemand, bedankt alvast!
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Eerste jaar hypotheekrente aftrek terugvragen help?

Bericht door schakel »

Allereerst: als u al op 1 januari 2017 samenwoonde bent u voor het gehele jaar 2017 fiscaal partners van elkaar. Als u half oktober gaat samenwonen en uw eigendomsdeel is bijvoorbeeld 50% bent u fiscaal partners vanaf half oktober, maar heeft u de keuzemogelijkheid om voor voljaars fiscaal partnerschap te opteren. Dat wil zeggen dat u kunt kiezen voor het gehele jaar 2017 fiscaal partners van elkaar te zijn. Deze keus is in het algemeen aan te raden. U kunt dan de hypotheekrenteaftrek optimaal gunstig verdelen. Zo te lezen gaat de hypotheekrenteaftrek (vanwege het hogere inkomen) naar uw partner.

Uw partner gaat de voorlopige teruggaaf aanvragen. Als echter het inkomen van u en van uw partner in de schijven 2 en/of 3 valt (meer dan Ôé¼ 20.000), is het het overwegen waard voor beide een voorlopige teruggaaf aan te vragen. Er is dan door slimme verdeling vaak een klein fiscaal voordeel te realiseren, namelijk de aanslaggrens van Ôé¼ 45. Te betalen bedragen van Ôé¼ 45 of minder hoeven niet betaald te worden.

Hoeveel hypotheekrente u opvoert, hoeft niet tot op de millimeter uitgezocht te worden. U geeft zoveel rente op als u denkt te gaan betalen. Of iets minder, dan krijgt u achteraf nog wat terug. Van belang in dezen is ook: voert u de eenmalig aftrekbare kosten zoals advieskosten hypotheek, NHG, notariskosten t.a.v. de hypotheek op of niet. Als u deze kosten w├®l opvoert, dan straks de voorlopige teruggaaf over 2018 goed controleren en eventueel naar beneden bijstellen. U heeft immers in 2018 geen eenmalige kosten meer.

En u kunt natuurlijk ook m.i.v. 2018 een voorlopige teruggaaf vragen. (programma beschikbaar 2e helft november) Dan krijgt u de belastingteruggaaf 2017 eerste helft volgend jaar
Ndne
Berichten: 2
Lid geworden op: za 16 sep, 2017 1:21 pm

Re: Eerste jaar hypotheekrente aftrek terugvragen help?

Bericht door Ndne »

schakel schreef:Allereerst: als u al op 1 januari 2017 samenwoonde bent u voor het gehele jaar 2017 fiscaal partners van elkaar. Als u half oktober gaat samenwonen en uw eigendomsdeel is bijvoorbeeld 50% bent u fiscaal partners vanaf half oktober, maar heeft u de keuzemogelijkheid om voor voljaars fiscaal partnerschap te opteren. Dat wil zeggen dat u kunt kiezen voor het gehele jaar 2017 fiscaal partners van elkaar te zijn. Deze keus is in het algemeen aan te raden. U kunt dan de hypotheekrenteaftrek optimaal gunstig verdelen. Zo te lezen gaat de hypotheekrenteaftrek (vanwege het hogere inkomen) naar uw partner.

Uw partner gaat de voorlopige teruggaaf aanvragen. Als echter het inkomen van u en van uw partner in de schijven 2 en/of 3 valt (meer dan Ôé¼ 20.000), is het het overwegen waard voor beide een voorlopige teruggaaf aan te vragen. Er is dan door slimme verdeling vaak een klein fiscaal voordeel te realiseren, namelijk de aanslaggrens van Ôé¼ 45. Te betalen bedragen van Ôé¼ 45 of minder hoeven niet betaald te worden.

Hoeveel hypotheekrente u opvoert, hoeft niet tot op de millimeter uitgezocht te worden. U geeft zoveel rente op als u denkt te gaan betalen. Of iets minder, dan krijgt u achteraf nog wat terug. Van belang in dezen is ook: voert u de eenmalig aftrekbare kosten zoals advieskosten hypotheek, NHG, notariskosten t.a.v. de hypotheek op of niet. Als u deze kosten w├®l opvoert, dan straks de voorlopige teruggaaf over 2018 goed controleren en eventueel naar beneden bijstellen. U heeft immers in 2018 geen eenmalige kosten meer.

En u kunt natuurlijk ook m.i.v. 2018 een voorlopige teruggaaf vragen. (programma beschikbaar 2e helft november) Dan krijgt u de belastingteruggaaf 2017 eerste helft volgend jaar
Bedankt voor de snelle reactie. Echter wij kunnen niet het gehele jaar fiscaal partner zijn aangezien ik hiervoor in een sociale huurwoning woonde en dan krijg ik daar neem ik aan problemen mee, omdat mijn partners inkomen mee berekend wordt, dan had ik daar niet mogen wonen gezien ons gezamenlijke inkomen te hoog zou zijn. Scheelt het erg veel als de hypotheekrente aftrek alleen op mijn vriends naam wordt aangevraagd en dat we dus niet voor het gehele jaar 2017 fiscale partners zijn? Hypotheek rente aftrek is sowieso maar op ├®├®n naam aan te vragen toch?
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Eerste jaar hypotheekrente aftrek terugvragen help?

Bericht door schakel »

U gaat uit van verkeerde vooronderstellingen. Inderdaad is fiscaal partnerschap gelijk aan toeslagpartnerschap. Maar voor de toeslagen werkt het zo: U bent alleenstaand voor de toeslagen in de periode dat u nog niet samenwoont en ingeschreven staat op het adres van de gezamenlijke woning. Voor deze periode (januari - oktober 2017) hebt u als alleenstaande recht op toeslagen zoals huur- en zorgtoeslag. Vanaf 1 november 2017 (de maand na inschrijving op het gemeenschappelijke adres) bent u toeslagpartners. U heeft dan uiteraard geen recht meer op huurtoeslag en zeer waarschijnlijk vanwege het te hoge gezamenlijke toetsinginkomen ook geen recht meer op zorgtoeslag.

Bij de inkomstenbelasting werkt het in de praktijk als volgt. U bent fiscaal partners vanaf de dag van inschrijving gezamenlijke koopwoning. Bij de aangifte inkomstenbelasting komen de volgende vragen naar voren: Bent / was u (in de periode van samenwonen) samen eigenaar van de woning die uw hoofdverblijf is /was. Antwoord: JA. Vervolgens komt de vraag: U bent fiscale partners met deze huisgenoot. Kiest u ervoor om heel 2017 fiscale partners te zijn?

Mijn advies is om op de laatste vraag met JA te antwoorden. Het VA- programma geeft de mogelijkheid om alleen een Voorlopige Teruggaaf te vragen door uw partner. Maar evenzo goed kunt u beide een Voorlopige Teruggaaf aanvragen. Hoeft niet, kan wel dus. Met als (klein) fiscaal voordeel de Ôé¼ 45 per jaar die u bij de verdeling van de hypotheekrenteaftrek (mogelijk) kunt realiseren.
Ness11
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 14 feb, 2018 12:51 pm

Re: Eerste jaar hypotheekrente aftrek terugvragen help?

Bericht door Ness11 »

Geen idee of het nog nuttig kan zijn, maar ik heb het volgende artikel gevonden dat meer uitleg geeft over de hypotheekrenteaftrek:

SPAM
Plaats reactie