Fiscaal aantrekkelijk leveringsakte in DEC dan in Januari?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Sv1988
Berichten: 3
Lid geworden op: za 22 jul, 2017 7:38 pm

Fiscaal aantrekkelijk leveringsakte in DEC dan in Januari?

Bericht door Sv1988 »

Hallo allemaal,

Ik heb een woning gekocht en de leveringsakte staat nu gepland op 2 januari 2018. Omdat ik het huis voor ongeveer voor 80% uit eigen spaargeld financier, is het fiscaal verstandig om de datum naar voren te schuiven zodat ik over dit geld geen vermogensbelasting meer betaal?

Of heeft dit weer nadelen voor overige zaken zoals ozb-belasting, afrekening energie e.d.?

Ben erg benieuwd hierna.

Gr. Sander
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Fiscaal aantrekkelijk leveringsakte in DEC dan in Januar

Bericht door schakel »

Als het nog mogelijk is om de leveringsdatum en de betaling v├│├│r 1 januari 2018 te laten plaatsvinden is dit financieel aan te raden. U betaalt dan (veel) minder Box 3 belasting. De mogelijke nadelen van OZB-belasting, afrekening energied zijn er niet of nauwelijks.
Sv1988
Berichten: 3
Lid geworden op: za 22 jul, 2017 7:38 pm

Re: Fiscaal aantrekkelijk leveringsakte in DEC dan in Januar

Bericht door Sv1988 »

Bedankt voor je reactie Schakel!.

De situatie is nu als volgt:
De sleuteloverdracht vindt plaats op woensdag 3 januari 2018, kan ik mijn geld op bijvoorbeeld 28 december al naar de notaris overmaken? Dit zou voor mij fiscaal aantrekkelijker zijn aangezien ik dan minder spaargeld op peildatum 1 januari 2018 heb staan?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Fiscaal aantrekkelijk leveringsakte in DEC dan in Januar

Bericht door M_1 »

Maar er is grote kans dat de verkopers om de zelfde reden juist in januari willen verkopen... Je kunt dus altijd vragen of de verkoop kan worden verplaatst, maar ik geef je weinig kans.
Plaats reactie