Huis overdragen aan ex partner zonder financiële vergoeding

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Kart
Berichten: 1
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 4:55 pm

Huis overdragen aan ex partner zonder financiële vergoeding

Bericht door Kart »

Een eerste bericht hier en gelijk een hele lap tekst want ik zit met meer vragen dan antwoorden omtrent mijn situatie.

De situatie,

Ik heb samen met mijn ex partner 2 kinderen, we waren ongehuwd en hadden geen samenlevings contract. Door verschillende oorzaken uit elkaar gegroeid maar geen ruzie haat of nijd naar elkaar toe. Het samen zijn zit er helaas niet meer in. In begin van onze relatie heb ik, als enige geld verdiener, ons huis gekocht en op mijn naam laten zetten. WOZ waarde van toendertijd Ôé¼220.000 (nu Ôé¼245.000) waarvan een hypotheek deel van Ôé¼131.000 de rest uit eigen middelen (goed gespaard maar laag inkomen).

Mijn ex partner heeft in de tussentijd een eigen bedrijf opgezet wat heel goed loopt waar ik ook mijn intrede in zou doen en eigenlijk zou overnemen tzt (DGA van BV) en ex partner in loondienst. Alleen dit verhaal zou al hele pagina's vullen maar voldoet om te zeggen dat er genoeg cashflow is om voor mijzelf een leuk huis van rond de Ôé¼400.000 direct te kunnen betalen, de voor en tegens financieel met of zonder hypotheek laat ik hierbij buiten beschouwing.

Nu wil ik het huis aan mijn ex 'schenken' , zij wil er graag blijven wonen maar ik vind het onzinnig om daar dan geld voor de vragen terwijl zij in feite mij een goedlopende bedrijf 'schenkt'. Dus letterlijk naar de notaris en het huis op haar naam laten zetten. We zijn allebei nog woonachtig en ingeschreven op hetzelfde adres. Dus mijn vragen:

- Is dit mogelijk en mag dit van de belasting?
- Zijn er dan enkel overdrachtsbelasting en notariskosten om de overdracht plaats te laten vinden?
- Omdat er geen verkoopbedrag gemoeid is, geld dan de overdrachts belasting op de aankoopsom/WOZ waarde van toendertijd of word die over een nieuw (taxatie) bedrag berekend?
- Zit ik vast aan 'schenkbelasting' ? Dit zou 10% zijn omdat wij wel aan de voorwaarde voldoen als 'partner'. En ook deze, word deze dan berekend over de oude aankoopsom of een nieuw taxatie rapport?
- De hypotheek op het huis verdwijnt maar moet nog wel afgelost worden, er is immers geen kopende partij die geld 'meebrengt' Hiervoor zal ik een boeterente van +/- 4000-6000 euro moeten betalen uit online berekeningen. Hier kom ik volgens mij in geen situatie onderuit tenzij mijn ex partner het huis wel met geld/hypotheek overkoopt.