Hypotheekschuld en huis overnemen van mijn ouders

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Krystian88
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 19 mei, 2017 9:56 am

Hypotheekschuld en huis overnemen van mijn ouders

Bericht door Krystian88 »

Hallo allemaal,

Mijn ouders zijn twee jaar uit elkaar, mijn vader huurt nu een huis mijn moeder woont nog in het oude huis. Ze betalen nu beiden samen nog de hypotheek, dit is niet erg handig voor ze. Mijn ouders stelde voor dat ik de schuld en het huis overneem ( mooie investering voor mijn oude dagje) en het huis verhuur aan mijn moeder. Ik hoor van de ene dat het wel kan en wat de ander dat het niet kan. Ik hoor ook vaak het woord '' schenkingbelasting'' vallen. Wat is er allemaal mogelijk?

Hierbij wat cijfers.

Ik heb geen broers of zussen.
Mijn ouders hadden een samenlevingscontract.
WOZ waarde ouders; Ôé¼90.000
huidige hypotheek schuld ouders; Ôé¼36.000
Min huidige WOZ waarde; Ôé¼112.000
Mijn huidige hypotheekschuld; Ôé¼114.000

Ik heb ergens gelezen dat men vroeger de schuld niet van de ouders kon overnemen, is dit nog steeds zo? En stel dat ik het huis van mijn ouders voor Ôé¼36.000 koop, dat is Ôé¼54.000 minder dan de WOZ waarde. Moet ik hierover belasting betalen of kunnen wij een schenking constructie toepassen?

Alvast bedankt allemaal!
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Hypotheekschuld en huis overnemen van mijn ouders

Bericht door SimpleMind »

Beste Krystian,

Je hebt deze vrij algemene vraag twee dagen terug ook gesteld (nagenoeg identiek).
M_1 heeft daar toen ook al antwoord op gegeven. Met het nogmaals plaatsen van dezelfde vraag in een nieuwe onderwerp ga je waarschijnlijk niet een beter antwoord krijgen.
Als er iets nog niet helemaal duidelijk is plaats dan kun je beter een additionele vraag bij je eerdere topic plaatsen.

Verkorte herhaling van het eerdere antwoord: schuld overnemen kan niet, eventueel wel een eigen lening afsluiten (bijvoorbeeld bij ouders) maar bij voldoende inkomen wellicht ook anders.
Fiscale aspecten: schenkbelasting is van toepassing voor zover bedragen boven vrijstelling uitkomen (en het gaat hier vooralsnog niet om een eigen woning!). Maar creatieve constructies zijn zeker mogelijk. Vraag is nog te algemeen met te weinig details om hier diep op in te gaan.
Plaats reactie