ORV en eventuele toekomstige belastingen

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: Cnorretje, Jean henri, SimpleMind, Tukker, webka

ORV en eventuele toekomstige belastingen

Berichtdoor Red Felix » do 13 apr, 2017 10:48 am

Dag allen,

Onze situatie is als volgt:

* hypotheek op woning pakweg 60% van WOZ
* geregistreerd partnerschap 'huwelijkse voorwaarden'
* ORV op mijn persoon af te sluiten voor ongeveer 50% van de hypotheek (ruim voldoende om vrouw/kind te kunnen laten wonen in geval van mijn overlijden)

De vraag is nu, stel dat die ORV ooit tot uitkering komt (ik hoop het niet...), komt er dan erfbelasting om de hoek kijken?. Ik dacht dat het tegenwoordig niet meer uitmaakt wie de premie betaalt ('kruislings' aflsuiten of zoiets), is verpanden aan de hypotheek bijvoorbeeld noodzakelijk ook al hoeft dat niet van de bank?
Red Felix

Re: ORV en eventuele toekomstige belastingen

Berichtdoor Tukker » do 13 apr, 2017 10:56 am

Als je je geregistreerd partner als verzekeringsnemer, premiebetaler en beguntigde opneemt en jezelf als verzekerde, komt het helemaal goed.
De premie is dan afkomstig uit haar inkomen/vermogen en de uitkering onbelast voor erfbelasting, want komt rechtstreeks aan haar toe.

Verpanding is niet nodig, als de bank dat niet eist. Voordeel is dan, dat je vrouw naar eigen inzicht al dan niet kan aflossen op de hypotheek.
Wel even goed naar de voorwaarden van de hypotheek kijken, of aflossing in geval van overlijden boetevrij is.
Tukker

Re: ORV en eventuele toekomstige belastingen

Berichtdoor Red Felix » zo 16 apr, 2017 10:47 am

Dank voor je antwoord Tukker, gaan we het op die manier regelen!
Red Felix

Keer terug naar Belasting