nieuw huis plaatsen op grond van hoogheemraadschap

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

lospolmos
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 17 mar, 2017 7:03 pm

nieuw huis plaatsen op grond van hoogheemraadschap

Bericht door lospolmos »

Wij willen een nieuwe woning plaatsen op een stuk grond van hoogheemraadschap/schieland. Wij weten alleen nog niet wanneer. Momenteel staat er een oude woning op 340m2 grond en de erfpacht is nog 10 jaar afgekocht. Hoogheemraadschap heeft aangegeven de grond opnieuw te taxeren als de nieuwe woning er staat. Nu zijn wij bang dat de kosten voor het afkopen van de erfpacht na de bouw veel hoger gaan uitvallen ten opzichte van de afkoop op basis van de huidige woning.

Heeft iemand hier ervaring mee?

groeten
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: nieuw huis plaatsen op grond van hoogheemraadschap

Bericht door rambagts »

Ik heb hier geen ervaring mee maar ik ga er wel van uit dat op de datum dat erfpacht voor 10 jaar werd afgekocht, er iets op papier is gezet door het Hoogheemraadschap. Lees dat nog eens na of laat het nalezen door een jurist. Is er bijvoorbeeld een voorbehoud voor aanpassing van de erfpacht gemaakt als er een nieuwe woning wordt gebouwd of bij verkoop?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: nieuw huis plaatsen op grond van hoogheemraadschap

Bericht door M_1 »

Eigenlijk is het wel vreemd dat ze de waarde van de grond opnieuw zouden willen taxeren als er een andere woning komt. Want daarmee zou de waarde van de grond zelf toch niet moeten veranderen.

Verder denk ik dat het ook afhangt van hoe hoog de erfpacht ongeveer is. Zo zijn er huizen waarbij je voor alleen de erfpacht maandelijks al duizend euro moet betalen, maar er zijn ook huizen met een tientje per maand aan erfpacht. (of een equivalent aan tijdelijke afkoop.) De impact van een verandering in de erfpacht kan dus nogal verschillen.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: nieuw huis plaatsen op grond van hoogheemraadschap

Bericht door rambagts »

Ik vond hier de erfpachtvoorwaarden:
https://www.schielandendekrimpenerwaard ... 1/erfpacht
Plaats reactie