Voordeel overdrachtsbelasting

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

tlakers
Berichten: 4
Lid geworden op: di 07 mar, 2017 9:50 am

Voordeel overdrachtsbelasting

Bericht door tlakers »

Beste Experts,

Omdat wij ons huis binnen een half jaar verkocht hebben, hebben wij kunnen profiteren van de voordeel overdrachtsbelasting.

Nu is onze vraag of dit deel valt onder de overwaarde van het huis (deze hebben wij met winst verkocht).

M.a.w. ben ik verplicht dit bedrag weer in mijn nieuwe woning te steken, om over dit deel hypotheekrente aftrek te krijgen.

Dus welk bedrag moet ik weer in mijn woning steken:

Winst uit woning 20k - verkoopkosten 4500 = 15.5000 euro

of

winst uit woning 20k +7k voordeel overdrachts belasting - verkoopkosten 4500 = 22.500

Wie weet het :) ?

Groet.
tlakers
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Voordeel overdrachtsbelasting

Bericht door SimpleMind »

Ik ben geen fiscalist maar ik denk dat de betaling van deze geldsom door koper aan jou wordt gezien als opbrengst van het huis (de koper moet hier zelfs overdrachtsbelasting over betalen!!!) En daarmee dus wordt gezien als overwaarde....
tlakers
Berichten: 4
Lid geworden op: di 07 mar, 2017 9:50 am

Re: Voordeel overdrachtsbelasting

Bericht door tlakers »

SimpleMind schreef:Ik ben geen fiscalist maar ik denk dat de betaling van deze geldsom door koper aan jou wordt gezien als opbrengst van het huis (de koper moet hier zelfs overdrachtsbelasting over betalen!!!) En daarmee dus wordt gezien als overwaarde....
Dank voor je reactie.

Ik heb de belastingdienst 2 keer benaderd, een keer telefonisch en via Facebook, beide keren werd aangeven dat de overdrachtsbelasting geen onderdeel uitmaakt van de overwaarde/eigenwoningreserve.

Met een verwijzing naar de belastingdienst.
http://bit.ly/2lDt2JG

Je redenering klonk valide...

Mvg
tlakers
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: Voordeel overdrachtsbelasting

Bericht door HJV »

Bepalen overwaarde

1e Verkoopprijs van de verkochte woning (A)

Af; Verkoop kosten van de verkochte woning
2e makelaars kosten ivm de verkoop (B1)
3e taxatiekosten ivm verkoop (B2)
4e kosten energielabel (B3)

5e minus de eigenwoningschuld (C)

A - (b1+b2+b3) - C = Overwaarde

Bij verkoop eigenwoning binnen 6 maanden deze regelen met de notaris
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Voordeel overdrachtsbelasting

Bericht door SimpleMind »

Het gaat dan ook niet om overdrachtsbelasting!!! Er is namelijk geen overdrachtsbelasting bij doorverkoop anders dan het verschil in verkoopprijs.
Jij krijgt een bedrag van koper... en dat bedrag is inclusief een compensatie voor de door jouw betaalde overdrachtsbelasting waarvoor de nieuwe koper een vrijstelling heeft.
Dat is dus fiscaal gezien geen overdrachtsbelasting die jij terugkrijgt.

De vraag is of de vergoeding die jij krijgt, gezien wordt onderdeel is van de verkoopsom. En aangezien de koper hier wel overdrachtsbelasting over moet betalen verwacht ik dat dit wel het geval is. Of de belastingdienst je hier ook op af gaat rekenen kan ik niet inschatten...
Plaats reactie