rente aftrek aflossingsvrij hypotheek

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

janneman30
Berichten: 5
Lid geworden op: di 08 sep, 2009 8:10 pm

rente aftrek aflossingsvrij hypotheek

Bericht door janneman30 »

Hallo

Na mijn scheiding in 2015 heb ik de woning volledig in bezit.
Doordat de waarde van de woning enorm was gedaald kon ik de hypotheek ( 100% spaarhypotheek) niet overnemen van mijn ex en heb ik compleet nieuwe hypotheek moeten nemen ( juni 2015)
Deze hypotheek bestaat nu uit een 40% aflossingsvrij deel en 60% lineair deel
De belastingaangifte van 2015 is gedaan door accountants bureau ( vanwege de ingewikkeldheid van de afronding van de scheiding).
Dit jaar ( aangifte 2016) wil ik de aangifte weer zelf doen, alleen zit ik met volgend probleem.
Mijn hypotheek bestaat dus uit een lineair deel en een aflossingsvrij deel.
Ik vul keurig in dat alleen de rente van het lineaire deel aftrek is voor de aangifte.

Nu controleer ik nog even met de aangifte van vorig jaar ( door accountant) en daar blijkt tot mijn verbazing dat daar de rente van het aflossingsvrijdeel ook is ingevuld als belastingaftrek.
Nu ga ik twijfelen aan mijn aangifte......
Zie ik iets over het hoofd of heeft die accountant het gewoon verkeerd gedaan???

alvast bedankt voor de reactie
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: rente aftrek aflossingsvrij hypotheek

Bericht door SimpleMind »

Ik vermoed dat de accountant het wel goed heeft gedaan. Je moet een onderscheid maken tussen de nieuwe lening en de fiscale eigen woning schuld.
Op basis van je eerdere post had je onder de oude wetgeving ook al een hypotheek. En omdat je aangeeft dat een een spaarhypotheek was val je onder het overgangsrecht en mag je een bestaande schuld van voor 2013 aflossingsvrij voortzetten met behoud van hypotheekrenteaftrek.

Dit geldt echter alleen voor jouw helft van de hypotheek eind 2012. Je ex (wel of geen woning) heeft (had) recht op de andere helft.
Daarom is je de hypotheek aangepast en is een groot deel op basis van aflossing (zelfs lineair)...
Je mag dus met behoud van HRA de helft van de oude spaarhypotheek aan aflossingsvrij hebben.
Als die 40% niet meer is dan de helft van de oude spaarhypotheek (na aftrek van de afkoopwaarde).
janneman30
Berichten: 5
Lid geworden op: di 08 sep, 2009 8:10 pm

Re: rente aftrek aflossingsvrij hypotheek

Bericht door janneman30 »

Bedankt voor je reactie

Mijn vorige hypotheek was 160.000 euro ( mijn ex en ik elk 80.000)
Mijn aflossingsvrij deel van mijn nieuwe hypotheek bedraagt 70.000 euro.
Dan klopt het, dat ik wel recht heb op renteaftrek bij deze hypotheek.

groeten
Jan
Plaats reactie