Overdrachtsbelasting

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Pyl
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 20 feb, 2017 1:52 pm

Overdrachtsbelasting

Bericht door Pyl »

Beste allen,

Situatie als volgt:

Mijn partner heeft met ex een woning, waarvan ze beiden 100% verantwoordelijk zijn voor de hypotheekschuld.
Relatie met ex beeindigd (geregistreerd partnerschap) en in de akte van verdeling is opgenomen dat de woning naar mijn partner gaat.
Mijn partner kan de hypotheek alleen niet dragen. In de tussentijd zijn mijn partner en ik getrouwd (in gemeenschap van goederen) en hebben we besloten de hypotheek over te sluiten.

Nu krijgen wij van een notaris te horen, dat er overdrachtsbelasting betaald moet worden, omdat ik nu ook eigenaar van de woning wordt.

Klopt dit wel?
Pyl
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 20 feb, 2017 1:52 pm

Re: Overdrachtsbelasting

Bericht door Pyl »

En dat ondanks dat wij getrouwd zijn....?
Kan je dat toelichten?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Overdrachtsbelasting

Bericht door SimpleMind »

Misschien een beetje vervelend maar eigenlijk is dit denk ik omdat jullie al getrouwd zijn.
Als hij eerst het huis op zijn naam zou kunnen zetten en jullie daarna pas zouden trouwen zo je geen overdrachtsbelasting betalen. (2x uitzonderings-situatie waarvan 1x mits je partner niet was getrouwd onder huwelijkse voorwaarden ).

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... sbelasting

Nu wordt jij eigenaar van een deel dat nu eigendom is van ex van je partner. Dat valt niet binnen de situaties dat je bent vrijgesteld van overdrachtsbelasting.

Ik denk overigens wel dat jet maar de 2% zou moeten zijn over de helft van het deel van de ex... Andere helft gaat namelijk naar je partner. Maar dit is wel beetje schimmig gebied, hangt er vanaf hoe het wordt gebracht denk ik...
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: Overdrachtsbelasting

Bericht door HJV »

Wetgeving welke op de situatie toepasbaar is; Overdracht van een gedeelte van een bestaande woning
Overdrachtsbelasting is de belasting die in Nederland wordt geheven bij de overdracht van een woning. Het is een percentage van de aankoopwaarde en nu dus 2%. Je betaalt deze belasting alleen bij een bestaande woning.
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: Overdrachtsbelasting

Bericht door HJV »

@SimpleMind,
sorry , had niet in de gaten dat jij reeds 3 minuten eerder reactie had geplaatst.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Overdrachtsbelasting

Bericht door SimpleMind »

@HJV: Geen probleem, gebeurd iedereen. En bovendien: Hoe meer reacties hoe completer het wordt! :D
Pyl
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 20 feb, 2017 1:52 pm

Re: Overdrachtsbelasting

Bericht door Pyl »

Duidelijk verhaal! Beiden bedankt!
SimpleMind schreef: Ik denk overigens wel dat jet maar de 2% zou moeten zijn over de helft van het deel van de ex... Andere helft gaat namelijk naar je partner. Maar dit is wel beetje schimmig gebied, hangt er vanaf hoe het wordt gebracht denk ik...
Ja, dat zegt de notaris ook.
Ook kregen wij te horen dat er minder belasting betaald kan worden door, mijn partner 99% eigenaar te maken en ik 1%. Zitten hier nog haken en ogen aan?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Overdrachtsbelasting

Bericht door SimpleMind »

Op basis van de huidige regels denk ik niet dat hier direct een probleem ontstaat (want in gemeenschap van goederen). Notaris zal beter weten wat de gevolgen zijn.
Misschien dat hier iemand anders op het forum nog kan aanvullen.
Plaats reactie