Spaarhypotheek niet opgegeven (spaarpot)

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Anco
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 31 okt, 2016 2:59 pm

Spaarhypotheek niet opgegeven (spaarpot)

Bericht door Anco »

Beste Lezers,
Sinds kort ben ik er achter gekomen dat het spaarbedrag van de spaarhypotheek op de belastingaangifte ingevuld had moeten worden (kapitaalverzekeringen)
In mijn geval is dat nooit gedaan wel als aftrekpost ingevuld vanaf het begin:
Looptijd Polis 18 jaar Ôé¼ 10.198,70 tot 1-1-2019 geen KEW?
Looptijd Polis 26 jaar Ôé¼ 35.179,32 tot 1-7-2017 geen KEW?
Wat zijn de consequenties en acties, wat te doen met de volgende aangiftes?

Anco
mel-k
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 07 nov, 2012 11:06 am

Re: Spaarhypotheek niet opgegeven (spaarpot)

Bericht door mel-k »

Ik volg dit topic even.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Spaarhypotheek niet opgegeven (spaarpot)

Bericht door M_1 »

De tweede kapitaalverzekering lijkt mij (als deze niet gewijzigd is) te vallen binnen de box 3 vrijstelling. Dat zal dan dus geen probleem hoeven op te leveren en de waarde daarvan hoef je tijdens de looptijd ook niet op te geven.

De eerste kapitaalverzekering is zo te zien van na 1999. Dan had je de waarde daarvan ieder jaar moeten meetellen voor het box 3 saldo. (Tenzij het alsnog een KEW zou zijn, natuurlijk...) Als je die niet hebt opgegeven, dan heb je in feite de belasting ontdoken. Als je samen met de rest van je spaarsaldo en beleggingen nog onder de vrijstelling voor box 3 zou vallen, dan is er niets aan de hand. Anders zul je over de waarde van ieder jaar alsnog box 3 belasting moeten betalen. Dat kan voor die 15 jaar samen een paar honderd euro zijn.

Het beste is het om zelf contact op te nemen met de belastingdienst en het uit te leggen. Je zult dan in de regel geen boete krijgen, maar wel alsnog de eventuele vermogensrendementsheffing over de afgelopen jaren moeten betalen. Als je niets doet en de belastingdienst komt er op een gegeven moment zelf achter, dan is de kans groot dat je wel een boete zult moeten betalen. (Je kunt natuurlijk denken dat je die paar jaar ook nog wel redt, maar dat risico is dan aan jezelf.)
Anco
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 31 okt, 2016 2:59 pm

Re: Spaarhypotheek niet opgegeven (spaarpot)

Bericht door Anco »

Beste M-1,
Bedankt voor de reactie na het lezen van deze ben ik bang dat ik niet de volledige en juiste gegevens heb benoemd.
Zal de akte en polis nogmaals nalezen (zover ik deze begrijp) voor de juiste gegevens, en deze doorgeven.
Anco
Anco
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 31 okt, 2016 2:59 pm

Re: Spaarhypotheek niet opgegeven (spaarpot)

Bericht door Anco »

Beste M_1
De eerst polis loopt vanaf 01-01-1999, de tweede loopt van 1990 en is voortgezet van 01-01-1999.
Waarom de tweede niet en de eerste wel opgeven?
Anco
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Spaarhypotheek niet opgegeven (spaarpot)

Bericht door M_1 »

Ik was in de veronderstelling dat je met de looptijd bedoelde hoe lang de polis in totaal loopt. Dus dat het begin 18 jaar voor 2019 was, dus 2001. Als de polis 1-1-1999 is begonnen (en sindsdien niet veranderd is !), dan is er geen probleem en hoef je ook die polis niet op te geven.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Spaarhypotheek niet opgegeven (spaarpot)

Bericht door SimpleMind »

Ter referentie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... zekeringen

Het gaat om het stukje onder kop "Kapitaalverzekering die u op of v├│├│r 14 september 1999 hebt afgesloten (geen kapitaalverzekering eigen woning)"
Beide verzekeringen vallen hieronder (mits geen wijzigingen) en hoeven dus niet opgegeven te worden...
Anco
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 31 okt, 2016 2:59 pm

Re: Spaarhypotheek niet opgegeven (spaarpot)

Bericht door Anco »

Beste M_1 en Simplemind,

Bedankt voor de duidelijke informatie, hiermee kan ik verder en heb een zorg minder.
Anco
Plaats reactie