Voorlopige teruggave 2017 en Aangifte IB2016 (+nieuwbouw)

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Raymond1985
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 26 okt, 2011 10:10 am

Voorlopige teruggave 2017 en Aangifte IB2016 (+nieuwbouw)

Bericht door Raymond1985 »

Beste forumleden,

Ik heb mijn/onze aangiftes in het verleden altijd zelf gedaan.
Ook met de aankoop van een woning e.d. daarin verwerkt bijvoorbeeld. Even puzzelen, maar kom er wel uit. Het prefereert altijd mijn voorkeur om zelf betrokken te blijven i.p.v. achteloos over de schutting te gooien richting een belastingadviseur, heeft niets met kosten te maken overigens.

Het gaat om zowel de voorlopige teruggave over 2017 als de aangifte over 2016. Waarin een inbouw zijnde nieuwbouwwoning moet worden verwerkt.

Situatieschets:

Nieuwbouwwoning gekocht 15 maart 2016
Gepasseerd bij Notaris 02 juni 2016
Hypotheek 3 delen:
Annuiteit Ôé¼ 119,994,84,- (2,9%)
Lineair Ôé¼ 101.285,42,- (2,9%)
Aflossingsvrij Ôé¼ 75.000,- (3,1%)

Gelden in een bouwdepot waaruit termijnen worden betaald.

WOZ uiteraard nog niet bekend.

Verwachte oplevering eind april 2017

Voorlopige teruggave 2017

Wat mag ik hier nu opvoeren?
Moet ik de ontvangen rente over het bouwdepot verrekenen met de betaalde rente?
Welke WOZ waarde aanhouden? 90% van de financiering?

Aangifte IB 2016

Uiteraard mag ik hier de kosten voor de financiering en dergelijke opvoeren, maar ook hier de vraag hoe om te gaan met het bouwdepot en ontvangen rente?
Welke WOZ waarde?

Tips zijn welkom.
Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Raymond
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Voorlopige teruggave 2017 en Aangifte IB2016 (+nieuwbouw

Bericht door M_1 »

Volgens mij wordt de ontvangen rente op het bouwdepot vaak al door de bank verrekend met de te betalen rente. Dus wat je iedere maand betaalt, is wat er per saldo te betalen is en wat je dus ook kunt aftrekken.

Uitzondering hierop is de situatie waarin je geld leent en dit geld ergens anders 'in depot' hebt staan. Bijvoorbeeld als je vanuit een familielening in een keer het hele bedrag hebt ontvangen en een deel daarvan tijdelijk op een spaarrekening zet. Dan betaal je al de rente over het volle bedrag, terwijl je nauwelijks rente ontvangt over het deel op de spaarrekening.
(Ik denk dat je dat formeel ook moet verrekenen, maar dat dit in de praktijk zo weinig oplevert dat de Belastingdienst daar waarschijnlijk niet over zal vallen. En je zult dan waarschijnlijk dus ook dat deel van je spaargeld in de vooringevulde aangifte van box 3 moeten aftrekken )
Raymond1985
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 26 okt, 2011 10:10 am

Re: Voorlopige teruggave 2017 en Aangifte IB2016 (+nieuwbouw

Bericht door Raymond1985 »

Wat jij zegt klopt inderdaad.
Te betalen en ontvangen rente worden met elkaar verrekend maandelijks.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Voorlopige teruggave 2017 en Aangifte IB2016 (+nieuwbouw

Bericht door SimpleMind »

Wellicht helpt de volgende link:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... wbouwdepot
Als je de rente van de lening aftrekt moet je de ente die je ontvangt verrekenen.
Mag gedurende 2 jaar.
Raymond1985
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 26 okt, 2011 10:10 am

Re: Voorlopige teruggave 2017 en Aangifte IB2016 (+nieuwbouw

Bericht door Raymond1985 »

Dat is inderdaad een handige link. Nog niet gevonden.

Ervan uitgaande dat het depot bij oplevering van de woning leeg is en dit +/-1 mei is moet ik dus de maanden jan t/m april de betaalde en ontvangen rente verrekenen.
Mei t/m december is gewoon de normale gang van zaken.

Wat betreft de aangifte over 2016 is volgens mij het volgende van toepassing:

Op grond van onderdeel 3.2 van het besluit van de Staatssecretaris van Financiën van 10 juni 2010, nr. DGB2010/921, wordt goedgekeurd dat de ontvangen rente over het eerste half jaar bij een bouwdepot niet hoeft te worden gesaldeerd met de betaalde rente.

Conclusie is dan volgens mij dat gedurende de eerste zes maanden van het nieuwbouwdepot de ontvangen rente niet hoeft te worden gesaldeerd met de betaalde rente.
Plaats reactie