Koopwoning verhuren.

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

xmookix
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 06 jan, 2017 10:41 am

Koopwoning verhuren.

Bericht door xmookix »

Hallo Allemaal,

Ik heb een vraag over mijn koopwoning.

In 2014 heb ik een woning gekocht. Nu zitten wij inmiddels in 2017 en in deze woning woon ik samen met mijn moeder en vriend.
Op de akte ben ik nog steeds hoofd eigenaar. Nu met het perspectief op gezinsuitbreiding wil ik verhuizen, maar alleen met mijn vriend. Mijn moeder is ziek en gehecht aan de woning. Kan ik het huis aan haar verhuren ? En zo ja ? Wat is hier voor nodig ? En heeft zij recht op huur subsidie ?
Wie kan mij bij zoiets helpen?

De waarde van de koopwoning is 157.000. De hypotheek lasten zijn 721 bruto per maand ( zonder verzekering enz)
De inkomen van mijn moeder is 1.052,49 per maand.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Koopwoning verhuren.

Bericht door M_1 »

Verhuren mag alleen als je geen (gewone) hypotheek hebt. In het algemeen is voor een gewone eigenwoning-hypotheek verhuur nl. niet toegestaan.

Als je de woning zonder hypotheek zou kunnen betalen, of als je de woning via bv. een familielening zou kunnen financieren, dan zou je moeder die in principe van je kunnen huren en heeft zij -als de huur onder de ong. 710 euro blijft- ook recht op huurtoeslag. In principe, want sommige (studenten-)gemeenten stellen extra eisen aan verhuur of staan dat niet toe. En in sommige gevallen is het ook via de koopovereenkomst niet toegestaan, met name als het gaat om huizen die van de woningbouwvereniging zijn geweest. Dus vooral ook die papieren even nalezen.
Plaats reactie