Afkopen spaarpolis hypotheek

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

danielle1985
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 12 sep, 2016 8:37 pm

Afkopen spaarpolis hypotheek

Bericht door danielle1985 »

Hallo,

Wij hebben onze polis afgezocht van onze spaarhypotheek. Hier zat 15000 euro in. Moeten we hier dan veel belasting over betalen?

Ik hoorde dat we dan 40 % moeten betalen en dat komt neer op 7000 euro. Klopt dat wel?

Ik lees ook dat je het ook belastingvrij mag gebruiken voor de restschuld. Deze bedroeg 10000 euro en die hebben we gewoon uit eigen middelen betaald.

Kunnen we dat ook nog doen?

Met vriendelijke groet,

Hans
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Afkopen spaarpolis hypotheek

Bericht door M_1 »

Ik neem aan dat je dit wel met je adviseur hebt besproken voordat je tot afkoop overging?
danielle1985
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 12 sep, 2016 8:37 pm

Re: Afkopen spaarpolis hypotheek

Bericht door danielle1985 »

Nee dit is namelijk niet besproken. Maar weet iemand of het belastingvrij is als ik het voor de restschuld gebruik?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Afkopen spaarpolis hypotheek

Bericht door SimpleMind »

Wel slordig dat dit niet besproken is bij de adviseur...

Bij restschuld is mag de spaarverzekering worden afgekocht zonder inkomstenbelasting te betalen over het rendement. Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... eblokkeren
(Voor jullie niet meer van toepassing maar vanaf 2017 is de regelgeving aangepast en kan bij verhuizing ook zonder restschuld zonder fiscale boete worden afgekocht.)

Overigens zou bij een spaarsaldo van 15k de boete nooit 7k zijn... er zou alleen inkomstenbelasting betaald hoeven worden over het rendement van de polis (dus afkoopwaarde minus totale inleg).
Dat rendement zou bij een spaarverzekering met afkoopwaarde van 15k zeer waarschijnlijk zeer weinig tot zelfs nihil zijn ivm premie voor de ingebouwde ORV.

Maar waarom vraag je de adviseur niet even om opheldering?
danielle1985
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 12 sep, 2016 8:37 pm

Re: Afkopen spaarpolis hypotheek

Bericht door danielle1985 »

Oke bedankt voor je reactie.

Ik heb ook nog even een mail gestuurd naar onze adviseur. Maar als ik het zo lees dan hoeven we niet de helft af te dragen aan de belastingdienst.
Plaats reactie