Grond nieuwe woning laten aankopen door kind (icm erfpacht)

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

E.H_de_Vries
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 29 okt, 2014 7:07 pm

Grond nieuwe woning laten aankopen door kind (icm erfpacht)

Bericht door E.H_de_Vries »

We staan op het punt een andere woning aan te kopen. Nu wil ik dit gebruiken om optimaal gebruik te maken van hypotheekrenteaftrek en verminderen van inkomstenbelasting enz.
Nu had ik de volgende constructie bedacht, die lucratief oogt, maar mogelijk zie ik iets over het hoofd. Willen jullie meedenken:

Mijn idee is om de grond onder de te kopen woning te laten taxeren en te laten aankopen door mijn minderjarige zoon. De schatting is dat de grond een waarde van ca. 100.000 euro heeft. De 100.000 euro schenk ik in 2017 belastingvrij aan mijn zoon. De erfpachtsom komt ten goede aan mijn zoon (vermogensoverdracht richting mijn zoon), wij ontvangen renteaftrek over de erfpachtcanon.
De aankoopsom van de woning incl grond bedraagd 277.500. Het resterende bedrag wordt waar mogelijk gefinancierd bij een bank (notariële toetsing?), maar desnoods binnen de familie.

Door de aankoop verlagen we ons box 3 vermogen aanzienlijk. Ons zoon zal hierdoor een stuk vermogen krijgen in box 1 en door de erfpacht inkomsten een stukje vermogen opbouwen in box 3.
Volgens mij is deze constructie mogelijk.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Grond nieuwe woning laten aankopen door kind (icm erfpac

Bericht door M_1 »

Leuk bedacht, maar het werkt niet. De verhoogde vrijstelling geldt alleen voor kinderen tussen 18 en 40 jaar, dus niet voor minderjarigen. Bovendien geldt de vrijtelling alleen als het geld wordt gebruikt voor de verwerving of verbetering van de eigen woning (of het aflossen van de lening daarvoor). En dus niet als de grond vervolgens wordt verpacht.

Je kunt natuurlijk al wel een gewone schenking aan je kind doen (en daar dus schenkbelasting over betalen). In dat geval zou in mijn optiek de betaalde erfpacht wel aftrekbaar moeten zijn. Wel geldt dan dat het vermogen natuurlijk nog steeds in box 3 wordt aangeslagen (vermogen van minderjarige kinderen telt immers voor jou mee), maar je kunt een 'zakelijk' erfpachtbedrag dan wel 'doorsluizen' naar je kind. Het is dan even nagaan wat handiger is, eenmalig schenkbelasting betalen of jaarlijks een 'gewone' schenking doen.

Houd er ook rekening mee dat bij verkoop de waarde van een woning op erfpacht heel anders kan zijn dan de waarde van een woning op eigen grond. Maar je kunt dan altijd alsnog de grond eerst nog kopen van je kind en de woning vervolgens met eigen grond gaan verkopen.

En ten slotte, als je een kavel koopt, dan zitten daar vanuit bijvoorbeeld de gemeente vaak allerlei clausules aan, die voorkomen dat de grond bijvoorbeeld weer meteen wordt doorverkocht. Het kan dus goed zijn dat zo'n constructie helemaal niet is toegestaan.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Grond nieuwe woning laten aankopen door kind (icm erfpac

Bericht door M_1 »

Aangezien het huis mogelijk via een familielening wordt gefinancierd, leek het mij geen probleem dat banken niet happig zijn op zulke erfpacht-constructies.
E.H_de_Vries
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 29 okt, 2014 7:07 pm

Re: Grond nieuwe woning laten aankopen door kind (icm erfpac

Bericht door E.H_de_Vries »

Bedankt voor het meedenken.
Ik ga nu nagaan hoever we komen met reguliere schenkingen.
Plaats reactie