Kapitaal verzekering box3 voor 2001

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

exroosje
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 2:57 pm

Kapitaal verzekering box3 voor 2001

Bericht door exroosje »

Wij hebben voor onze hypotheek (1999) een kapitaalverzekering (AXA verz hypotheekfonds) .De kapitaalverzekering zit al sinds begin in box 3 en daar hebben we hem lekker laten zitten. Ik geef hem dus nooit op tijdens de jaarlijkse belastingronde.

Nav het woekerpolis gebeuren zijn wij geïnformeerd aangaande de waardeopbouw van deze polis en deze valt natuurlijk tegen. Al valt het nog wel mee doordat sinds 2009 er jaarlijks een goed rendement gemaakt wordt op ons fonds (wereldwijd beleggen). Tot zover geen nieuws.

Echter ik zie in de jaarlijkse overzichten dat de ORV steeds meer geld gaat opsnoepen nu we ouder worden en het opgebouwde kapitaal ongeveer de helft is van de ORV met nog 13 jaar te gaan. En er uiteindelijk dus van kapitaalopbouw geen sprake meer zal zijn. 1 van de opties om hier wat aan te doen is inleg verhogen . De andere is het op 0 zetten van het ORV deel en daarmee de inleg volledig ten goed laten komen aan kapitaalopbouw. Voor onze huidige hypotheek is de ORV namelijk niet meer nodig.

Ik weet dat er regels zijn wat je er aan mag veranderen - looptijd mag niet verlengd worden en verzekerd kapitaal niet verhoogd. Die 2 dingen was ik ook niet van plan. Een andere regel die ik ken is inleg min max mag een factor 10 zijn. Maar mag je wel de inleg verhogen om dichter in de buurt te komen van het geprognotiseerde kapitaal?. Geldt het verlagen van de ORV hierin (en dus alle inleg naar het kapitaaldeel laten gaan) ook als inleg verhogen?

De meeste bronnen op internet spreken elkaar tegen. De belastingdienst zegt ook dingen als zou kunnen en mogelijk.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Kapitaal verzekering box3 voor 2001

Bericht door M_1 »

Het verlagen van de overlijdensdekking - en daarmee dus het verhogen van het te beleggen kapitaal - mag, zolang er minimaal een ÔÇÿnormale en gebruikelijk overlijdensdekkingÔÇÖ overblijft. Dus bijvoorbeeld de overlijdensdekking zodanig verlagen dat niet het doelbedrag wordt uitgekeerd, maar bv. 90% van de opgebouwde waarde is toegestaan.

Voor het verhogen van de premie geldt dat dit alleen mag als je een overeenkomst hebt die contractueel voorziet in extra betalingen. Maar vaak ontbreekt een contractuele mogelijkheid voor extra betalingen, waardoor deze optie er vaak niet is. Je zou dit in de papieren van je polis moeten nagaan.
exroosje
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 2:57 pm

Re: Kapitaal verzekering box3 voor 2001

Bericht door exroosje »

De huidige overljdensrisico dekking is 90K, opgebouwde waarde is nu ca 45K. Origineel is ie afgesloten voor een hypotheek van 155K, waarbij we toen dus al gekozen hebben voor een lagere ORV (in 1999).
De prognose voor einddatum is toevallig ook ca 90K bij gemiddeld rendement van 4%.Bij afsluiten rekende men nog met 6%, zodat je op die ca 155K uit zou komen.

Als ik je goed begrijp kun je dus die ORV niet helemaal op 0 zetten? Zou je hem wel op 45K kunnen zetten, zijnde het huidige bedrag wat erin zit (waarmee effectief de premie nihil wordt).
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Kapitaal verzekering box3 voor 2001

Bericht door M_1 »

Dat zul je in de polisvoorwaarden moeten kunnen nalezen. Maar ik kan mij voorstellen dat de overlijdensuitkering niet precies gelijk mag zijn aan het opgebouwde bedrag, omdat er dan geen sprake meer is van enig verzekeringselement. Dus dat er bij overlijden bijvoorbeeld wel 90% ofwel 110% van de opgebouwde waarde kan worden uitgekeerd, maar geen 100%.
Plaats reactie