Bijleenregeling voor nieuwbouw

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Bassie36
Berichten: 3
Lid geworden op: do 06 okt, 2016 12:40 pm

Bijleenregeling voor nieuwbouw

Bericht door Bassie36 »

Overwaarde van verkoop woning is 10.000.
Nu wil ik de overwaarde gebruiken om de rente tijdens
bouw mee te betalen (rente tijdens bouw +/- 9000).Wordt dit dan gezien als bijleenreging? Huis verkocht voor 230.000. Hypotheek nieuwbouwwoning wordt ook 230.000.
Ontvang ik dan hypotheekrente aftrek over de totale 230.000?

Ik krijg ook de overdrachtsbelasting terug van verkoop woning. Wordt dit ook gezien als overwaarde?
tlakers
Berichten: 4
Lid geworden op: di 07 mar, 2017 9:50 am

Re: Bijleenregeling voor nieuwbouw

Bericht door tlakers »

Bassie36 schreef:Overwaarde van verkoop woning is 10.000.
Nu wil ik de overwaarde gebruiken om de rente tijdens
bouw mee te betalen (rente tijdens bouw +/- 9000).Wordt dit dan gezien als bijleenreging? Huis verkocht voor 230.000. Hypotheek nieuwbouwwoning wordt ook 230.000.
Ontvang ik dan hypotheekrente aftrek over de totale 230.000?

Ik krijg ook de overdrachtsbelasting terug van verkoop woning. Wordt dit ook gezien als overwaarde?
Ik heb t.a.v. de overdrachtsbelasting dezelfde vraag.

Weet u inmiddels het antwoord hierop?

Groet,

tlakers
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Bijleenregeling voor nieuwbouw

Bericht door SimpleMind »

Voor bouwrente tijdens financiering zie: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... aftrekbaar
Bouwrente tijdens bouw is niet mee te financieren onder eigen woning schuld. En dus valt de overwaarde onder de bijleenregeling.
Maar wellicht maakt je wel voor 10k andere kosten die wel aftrekbaar zijn (zoals makelaar, notaris kosten koopakte en bouwrente over periode voor voorlopig koopcontract... en wellicht wat extra's zoals keuken, inrichting tuin, plavuizen, zonnescherm.)

Voor de overdrachtsbelasting: Ik ben geen fiscalist maar ik denk dat de betaling van deze geldsom door koper aan jou wordt gezien als opbrengst van het huis (de koper moet hier zelfs overdrachtsbelasting over betalen!!!) En daarmee dus wordt gezien als overwaarde....
Plaats reactie