Hypohype berekening rendementsheffing correct?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Rovalo
Berichten: 16
Lid geworden op: za 22 dec, 2012 10:31 pm

Hypohype berekening rendementsheffing correct?

Bericht door Rovalo »

Ik maak op Hypohype gebruik van de berekening onder Dilemma's - Aflossen of niet http://www.hypohype.nl/index.php/dilemm ... en-of-niet.

De sheet berekent al een rendementsheffing bij een 'Totaal aan bezit' groter dan Ôé¼ 2055 (terwijl de vrijstelling per persoon het 10-voudige daarvan is).

Omdat in mijn berekening na aflossing het bezit groter nog steeds groter is dan de vrijstelling, maakt het voor het berekende voordeel niet uit. Maar het kan in sommige situaties tot een veel gunstiger berekende besparing leiden die dan echter niet klopt.

Hebben jullie dat in deze berekening ook en klopt dat wel?
Rovalo
Berichten: 16
Lid geworden op: za 22 dec, 2012 10:31 pm

Re: Hypohype berekening rendementsheffing correct?

Bericht door Rovalo »

Niemand die dit herkent? Werkt de rekensheet bij jullie dus wel goed?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Hypohype berekening rendementsheffing correct?

Bericht door M_1 »

Ik heb even gekeken en je hebt gelijk. Er wordt geen rekening gehouden met de vrijstelling.

Sterker nog, er wordt nog gerekend met de 'oude' heffing van 1,2%, terwijl het eerstvolgende peilmoment voor box 3 (1 januari 2017) de tarieven totaal veranderd zijn. En die 1,2% dus helemaal niet meer geldig is.
Rovalo
Berichten: 16
Lid geworden op: za 22 dec, 2012 10:31 pm

Re: Hypohype berekening rendementsheffing correct?

Bericht door Rovalo »

Ik heb Nerd01 een bericht gestuurd.
Rovalo
Berichten: 16
Lid geworden op: za 22 dec, 2012 10:31 pm

Re: Hypohype berekening rendementsheffing correct?

Bericht door Rovalo »

Ik heb helaas nog reactie van Nerd01 gekregen.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Hypohype berekening rendementsheffing correct?

Bericht door SimpleMind »

Volgens mij is Nerd01 druk. Heb hem recent ook een bericht gestuurd over een klein foutje in de berekening van de HWF. Nog geen reactie ontvangen....
nerd01
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 04 dec, 2009 11:55 am

Re: Hypohype berekening rendementsheffing correct?

Bericht door nerd01 »

Klopt, nerd01 heeft het druk en komt niet toe aan de site correcties. Vermoedelijk zijn jullie bevindingen correct en moeten er aanpassingen volgen. Ik ga hier naar kijken maar pin me nog niet vast op een datum. Sorry voor het ongemak.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Hypohype berekening rendementsheffing correct?

Bericht door SimpleMind »

Hoi Nerd,
Dank voor je update. We wachten het rustig af....
Gebruikersavatar
Red Felix
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 30 okt, 2009 11:22 am

Re: Hypohype berekening rendementsheffing correct?

Bericht door Red Felix »

Nog een puntje: bij de teruggave belasting (aftrekbare kosten eigen woning) zie ik dat precies het opgegeven belastingtarief wordt gebruikt. In het geval van de 52% schijf is dat onjuist, de aftrek in die schijf wordt jaarlijks met een half procent verlaagd.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Hypohype berekening rendementsheffing correct?

Bericht door SimpleMind »

@Red_Felix: Geeft even wat voorbeeld-getallen met wat je precies bedoelt. De afbouw van de HRA met 0.5% per jaar zit wel degelijk in de berekeningen op hypohype.
FYI: Er zit wel een klein foutje in de berekening van het huurwaardforfait. Het IB-tarief hierbij wordt nu samen met HRA afgebouwd. Helaas blijft dit het normale tarief.
Gebruikersavatar
Red Felix
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 30 okt, 2009 11:22 am

Re: Hypohype berekening rendementsheffing correct?

Bericht door Red Felix »

Hoi,

Als ik 2 ton hypotheek invul in de aflosmodule waar Rovalo op doelde, 2 ton WOZ, 2 procent rente, 52 % belasting, en verder nullen, dan zie ik een resulterende aftrekpost 4000(rente)-1500(EWF)=2500,- en daaruit volgend retour belastingaftrek 1300,-. Nu is 1300/2500 = 0.52 dus is de retourpost gebaseerd op 52 procent van de aftrek. Dat is niet correct, voor 2016 is het retourtarief van de aftrek maximaal 50.5 % dus de retourpost zou (volgens mij) 1262,50 moeten zijn.

Groet,

Jeroen
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Hypohype berekening rendementsheffing correct?

Bericht door SimpleMind »

Hoi,

Eens. Ik kon even niet vinden bij welke berekening je dit had gezien. In de standaard rekenmodellen is het namelijk wel verwerkt.

Groet,
Rovalo
Berichten: 16
Lid geworden op: za 22 dec, 2012 10:31 pm

Re: Hypohype berekening rendementsheffing correct?

Bericht door Rovalo »

Hallo Nerd01, als je aan de correcties toekomt wil je hopelijk ook mijn vraag hier http://www.hypotheken-forum.nl/viewtopi ... =4&t=14544 beantwoorden. Bvd.
nerd01
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 04 dec, 2009 11:55 am

Re: Hypohype berekening rendementsheffing correct?

Bericht door nerd01 »

Hallo rovalo, bedankt voor de input. Het is genoteerd. Ik pak alles mee in een update.
Plaats reactie