Leegstandswet en Box3

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Sergeb
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 10 jan, 2016 12:09 pm

Leegstandswet en Box3

Bericht door Sergeb »

Situatie:

Fictief
Huis met maximale hypotheek en geen overwaarde. 230K
Eigenvermogen 300K

Als ik het huis nu ga verhuren volgens de leegstandswet, mag ik in box 3 dan hypotheekschuld en vermogen salderen. Feitelijk blijft er dan 70K (excl vrijstelling) over. Ik kan het nergens terugvinden.

Wie heeft het juiste antwoord. Alvast bedankt
Serge
Laatst gewijzigd door Sergeb op ma 03 okt, 2016 9:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Leegstandswet en Box3

Bericht door M_1 »

Nee. Zowel het huis als de lening komen dan in box 3. Dus je box 3 lening zal 230k hoger worden, maar je box 3 vermogen zal ook 230k hoger worden. Per saldo in dit geval dus geen effect. Box 3 vermogen zal dus 3 ton blijven.
Sergeb
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 10 jan, 2016 12:09 pm

Re: Leegstandswet en Box3

Bericht door Sergeb »

Dank voor je antwoord.

Geldt dit ook als ik nog een appartement koop en deze volledig financieer (hefboom). Zowel schuld als de hypotheek gaat naar box 3?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Leegstandswet en Box3

Bericht door M_1 »

Dat is wel een heel algemene vraag. Gaat het dan om een tweede huis of wil je dat appartement voor de verhuur gebruiken?

Box 3 is het totaal saldo aan bezittingen min schulden (waarbij voor de schulden een drempel geldt, maar die laat ik even buiten beschouwing). Dus als je geld leent om bezit te verwerven, bijvoorbeeld een tweede huis, dan nemen zowel de bezittingen als de schulden toe en verandert je box 3 saldo in principe niet. En als je een deel van je bezit 'om zet' naar ander bezit (bv. sparen naar beleggen of sparen naar onroerend goed), dan neemt aan de ene kant het bezit aan spaargeld af, maar aan de andere kant het bezit aan beleggingen of onroerend goed toe. En blijft je saldo in principe ook gelijk.

Een extra appartement kopen van je 'spaargeld' heeft dus in principe geen invloed op het box 3 saldo.

Maar... bij een appartement voor de verhuur gaat dit niet helemaal 1 op 1 op. (vandaar steeds dat 'in principe') De waarde van een (normaal) verhuurde woning is namelijk lager dan de waarde van een lege woning. Hoeveel lager, hangt af van verhouding tussen leegwaarde en de huur: lagere huur betekent lagere waarde. Als de huur bv. 6% van de woningwaarde is, dan mag je voor box 3 de waarde van de woning ongeveer een kwart lager maken. Dus koop je een huis van 2 ton en verhuur je die voor 1000 euro per maand, dan is de huur 6% van de woningwaarde en hoef je in box 3 maar (ongeveer) anderhalve ton op te geven aan waarde. Terwijl je spaargeld met 2 ton omlaag is gegaan. Zo is per saldo je box 3 vermogen met een halve ton afgenomen.
Plaats reactie