Tijdelijk Inwonende Ouders

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

VdBrouwert
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 12 sep, 2016 8:30 pm

Tijdelijk Inwonende Ouders

Bericht door VdBrouwert »

Ik onderzoek op dit moment wat de gevolgen voor de belasting zijn als mijn ouders tijdelijk bij mij thuis gaan inwonen. Alle beschikbare informatie doorlezend, kom ik er niet uit wat precies de gevolgen zijn.

Mijn ouders hebben een nieuwe woning gekocht die in Q1 2018 klaar zal zijn. Vanaf 15 november 2016 hebben zij hun huidige woning verkocht en als optie bekijken we nu dat mijn ouders in die tussenliggende maanden bij mij wonen in mijn koophuis. Zij zullen dan ook ingeschreven zijn bij mij thuis, ik blijf ook gewoon ingeschreven.

Als mijn ouders geen huur betalen, valt dit dan onder schenking en zo ja welke regels zijn er dan van toepassing?
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Tijdelijk Inwonende Ouders

Bericht door schakel »

U zult iets meer gemeentelijke belastingen moeten betalen als u momenteel alleenstaand bent.
Daarnaast geldt de kamerverhuurvrijstelling: tot maximaal ruim Ôé¼ 5000 per jaar is vrij voor de inkomstenbelasting.
Zolang de betaalde huur minder is zijn er geen gevolgen voor uw hypotheekrenteaftrek.

U wilt geen huur rekenen. Of er sprake is van een belaste schenking, daarover zou ik me maar niet druk maken.
Ôé¼ 5304 (jaar 2016) mag overigens belastingvrij geschonken worden - ouder/kind
Plaats reactie