Leegstaand huis belastingaangifte

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

ClaireBunnik
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 25 jul, 2016 7:43 pm

Leegstaand huis belastingaangifte

Bericht door ClaireBunnik »

Hallo,

Ik ben eigenaar van een woning die ik hopelijk spoedig heb verkocht. Wegens vervelende omstandigheden ben ik februari dit jaar weer bij mijn ouders gaan wonen. De woning staat dus per februari leeg. De woning is (pas) in juni te koop gezet. In het GBA heb ik mijn verhuizing naar mijn ouders in augustus doorgegeven. Sleuteloverdracht aan de nieuwe kopers gaat eind september plaatsvinden, mits zij hun financiering rondkrijgen. Mag ik bij mijn belastingaangifte aangeven dat mijn woning per februari leeg staat ivm de eigenwoningforfait (feitelijke situatie)? Of pas per juni, want toen is het in de verkoop gegaan? Of toch per augustus omdat ik dan pas in het GBA ben overgezet naar mijn nieuwe adres:-)?

Dank voor jullie hulp alvast!

Groet,

Claire
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Leegstaand huis belastingaangifte

Bericht door rambagts »

Per augustus: dus per datum wijziging woonadres.
zie:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... gen_woning

Hebt u een gedeelte van het jaar een eigen woning gehad? Dan moet u het eigenwoningforfait aangeven voor de periode dat u de eigen woning hebt. U gaat hierbij uit van de datum waarop uw woonadres is gewijzigd bij de gemeente.
ClaireBunnik
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 25 jul, 2016 7:43 pm

Re: Leegstaand huis belastingaangifte

Bericht door ClaireBunnik »

Top, thanks! Heb uiteraard op de site van de Belastingdienst gekeken, maar kon het niet vinden.
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: Leegstaand huis belastingaangifte

Bericht door HJV »

Aangifte IB 2016, kan u pas doen in 2017 vanaf 1 maart, digitaal? dan wordt het een Vooraf Ingevulde Aangifte _ is aan te raden _

Programma zal de nodige vragen stellen van verkoop/datum WOZ-waarde etc. en berekend dan deze automatisch, naar de door u verstrekte gegevens.

Bij aankoop of verkoop raad ik aan de Aangifte IB 2016 te laten verzorgen door iemand met kennis van zaken
ClaireBunnik
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 25 jul, 2016 7:43 pm

Re: Leegstaand huis belastingaangifte

Bericht door ClaireBunnik »

Dank voor de input! Ja, veel zal wel voor zich spreken bij de vooraf ingevulde aangifte :-) Ik las hier echter toevallig een topic over en vroeg het mij af met het oog op de toekomst. De site van de Belastingdient is niet altijd even overzichtelijk.
gruijl

Re: Leegstaand huis belastingaangifte

Bericht door gruijl »

Voor de belastingdienst geldt alleen de datum in het GBA. Wanneer je eerder ergens anders intrekt is dit (nog niet) jouw hoofdverblijf.

Succes!
Plaats reactie