Fiscale vrijstelling bij aflossen restschuld met spaarpolis

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

HypoviSie2016
Berichten: 3
Lid geworden op: di 05 jul, 2016 3:10 pm

Fiscale vrijstelling bij aflossen restschuld met spaarpolis

Bericht door HypoviSie2016 »

In verband met verkoop woning (afl.vrij/spaarhypo) en kleine restschuld, vraag ik mij af of ik de waarde die inmiddels in de polis zit, kan gebruiken om deze af te lossen, zonder dat ik belasting moet betalen over het rendement van de polis. Of kan ik beter iets anders met polis doen? Nieuw huis is nog niet in aantocht, wordt sowieso gezamenlijke aankoop waarbij mogelijk bestaande hypotheek met banksparen wordt meegenomen

Situatie is als volgt:
Restschuld bij verkoop 12500
Opgebouwde waarde in polis van spaarhypotheek: 10700
Huidige looptijd polis: 7 jaar, 6 mnd
Inleg tm heden: 8560
Kosten polis tm heden 1312
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Fiscale vrijstelling bij aflossen restschuld met spaarpo

Bericht door SimpleMind »

De voorwaarden voor minimale looptijd en aflossing van de Eigen Woning schuld zijn niet van toepassing als de spaarverzekering wordt uitgekeerd omdat je geen eigen woning meer hebt.
(De looptijd van 15 of 20 jaar is overigens ook niet van toepassing bij een restschuld.)

Als je echter van plan bent om binnen afzienbare tijd een nieuwe woning te kopen is het fiscaal wel gunstig om de polis door te laten lopen.
Je kunt deze dan bij het volgende huis weer inbrengen als KEW (of bijv banksparen). Hiervoor moet je dan wel de restschuld op een andere manier financieren.

Als je de restschuld niet anders kunt financieren kun je de KEW dus gebruiken om de restschuld nu te financieren.
HypoviSie2016
Berichten: 3
Lid geworden op: di 05 jul, 2016 3:10 pm

Re: Fiscale vrijstelling bij aflossen restschuld met spaarpo

Bericht door HypoviSie2016 »

SimpleMind schreef:De voorwaarden voor minimale looptijd en aflossing van de Eigen Woning schuld zijn niet van toepassing als de spaarverzekering wordt uitgekeerd omdat je geen eigen woning meer hebt.
(De looptijd van 15 of 20 jaar is overigens ook niet van toepassing bij een restschuld.)n.
HypoviSie2016
Berichten: 3
Lid geworden op: di 05 jul, 2016 3:10 pm

Re: Fiscale vrijstelling bij aflossen restschuld met spaarpo

Bericht door HypoviSie2016 »

Begrijp ik je goed, dat ik het bedrag uit de polis dus belastingvrij kan gebruiken om in te lossen op restschuld? En wat als ik het wil inbrengen in banksparen (van hypotheek partner) op moment dat we samen eigen woning kopen? Zijn beide banken verplicht aan overdracht mee te werken?
gruijl

Re: Fiscale vrijstelling bij aflossen restschuld met spaarpo

Bericht door gruijl »

Inbrengen in de bankspaarrekening van jouw partner mag niet. Je kan wel een eigen bankspaarrekening openen en hier het geld op laten storten (bijvoorbeeld via Brandnewday) deze hoeft niet verpand te worden (dit is geen fiscale vereiste) maar moet uiteindelijk wel aangewend worden ter aflossing van de eigenwoningschuld

succes!
homerus
Berichten: 6
Lid geworden op: do 13 nov, 2014 10:23 pm

Re: Fiscale vrijstelling bij aflossen restschuld met spaarpo

Bericht door homerus »

Beste mensen, ik zat een jaar geleden in een vergelijkbare situatie. Na verkoop eigen huis in 2015 zijn we tijdelijk gaan huren. We hebben de BEW door laten lopen om gebruik te kunnen maken van de overgangsregeling bij koop eigen huis voor eind 2016. Nu lijkt het er op dat dit niet gaat gebeuren. Is er nog een argument te bedenken om de BEW in de huidige vorm door te laten lopen of moeten we de pijn maar zo snel mogelijk nemen en BEW tot uitkering te laten komen (en belasting betalen over de winst)?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Fiscale vrijstelling bij aflossen restschuld met spaarpo

Bericht door M_1 »

Bij verhuizen naar de huurwoning hoef je niet aan de 15/20 jaareis te voldoen. Op het moment dat je bent verhuisd, is de BEW al naar box 3 verhuisd. Als je voor het eind van het eropvolgende jaar een nieuwe koopwoning zou kopen, dan zou je vanwege het overgangsrecht de BEW weer terug in box 1 kunnen plaatsen en zo dus die verhuizing van box 1 naar box 3 terug kunnen draaien. Nu dat niet het geval is, blijft de BEW gewoon in box 3 zitten.

Je zult nu dus bijvoorbeeld ook vermogensrendementsheffing over de waarde moeten betalen. Maar als je de BEW stopt, dan hoef je ook geen fiscale boete meer te betalen over de winst. Je zult dus moeten/kunnen overwegen of het product als 'gewoon' beleggingsproduct binnen de verdeling van je vermogen past. Daarnaast zou het ook kunnen zijn dat de bank ook kosten rekent als je de BEW stopt, dat zul je moeten nagaan. Maar vaak is het niet onverstandig om de BEW te stoppen en 'gewoon' te gaan beleggen.
Plaats reactie