verpanding orv & parnterpensioen

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

verpanding orv & parnterpensioen

Bericht door Steven »

Even een nieuwe draad gestart. We dwaalden af van oorspronkelijke vraag van Kim
jari schreef:Ik ging er zowieso vanuit dat de ovr niet verpand werd, maar het is bij de meeste maatschappijen verplicht he. In dat geval idd jouw oplossing zeer praktisch.
Het argument lag ook in de verpanding. Door de verpanding is het "evident" dat de orv bedoeld was voor de hypotheek.

Nu we toch met dit soort zaken beginnen. Bij pensioenen is het onzeker of de werknemer in de nieuwe Pensioenwet afstand mag doen van het partnerpensioen (bv vanwege premiebesparing). Fortis ASR en NN zeggen van niet, Reaal zegt weer wel. Partner moet uiteraard wel meetekenen
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Bericht door jari »

Het argument lag ook in de verpanding
Dan nog vind ik het *&*^^, want die verpanding is wat de geldverstrekker oplegt, niet wat de consument beoogt. Die wil het liefst geen verpanding hebben.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Steven »

Volgens mij willen ze het liefst de hypotheekrente in een keer afschaffen. Kan niet vanwege de praktische en electorale gevolgen. Met de verhoging van het eigenwoningforfait voor huizen boven 1 miljoen is de hypotheekrenteaftrek voor deze groep feitelijk al afgeschaft. Ok, "normale" mensen zullen niet zo snel iets merken van deze maatregel, maar stap voor stap gaat het die kant op
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Bericht door jari »

Met de 30-jaars termijn en de bijleenregeling zijn we al hard aan het afbouwen.
De maatregel van de maximaal 30jaar aftrek lag overigens al jaren in de kluis bij de overheid voordat ze 'm daadwerkelijk gingen uitvoeren.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Erik

Bericht door Erik »

Met de 30-jaars termijn en de bijleenregeling zijn we al hard aan het afbouwen.
Wederom een goede reden om een kapitaalverzekering waaraan een overlijdensrisicodekking is gekoppeld in box 3 te plaatsen !
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Steven »

jari schreef:Met de 30-jaars termijn en de bijleenregeling zijn we al hard aan het afbouwen.
De maatregel van de maximaal 30jaar aftrek lag overigens al jaren in de kluis bij de overheid voordat ze 'm daadwerkelijk gingen uitvoeren.
Inderdaad. Ik vraag me af wanneer ze de overdrachtsbelasting gaan afschaffen. Nog een paar maatregelen te gaan en de overdrachtsbelasting is niet meer ter compensatie van het schatkisttekort door de hypotheekrenteaftrek, maar een vette inkomstenbron voor de overheid.
Plaats reactie