Kosten nieuwe hypotheek; welk jaar aftrekbaar?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Springbok
Berichten: 18
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 9:26 am

Kosten nieuwe hypotheek; welk jaar aftrekbaar?

Bericht door Springbok »

Goedemorgen,

Afgelopen jaar hebben wij een nieuwbouwwoning gekocht en hiervoor in 2015 ook kosten gemaakt ivm hypotheekofferte. Deze kosten bestonden uit:
- hypotheekadvieskosten
- taxatiekosten huidige woning

Deze kosten zijn in 2015 gemaakt en betaald. ECHTER, de nieuwe hypotheek is pas gepasseerd in 2016.

Nu vroeg ik mij af in welk jaar ik deze kosten moet aftrekken. Ik dacht namelijk dat de fiscus altijd het jaar hanteerde waarin de betaling heeft plaatsgevonden. Als dit het geval is, waar moet ik deze kosten dan aftrekken? Ik kan deze kosten toevoegen bij mijn huidige hypotheek, maar ze hebben daar geen betrekking op. Van een nieuwe hypotheek is echter nog geen sprake per 31-12-2015.

Dank!
pieter1
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 13 feb, 2009 10:47 pm

Re: Kosten nieuwe hypotheek; welk jaar aftrekbaar?

Bericht door pieter1 »

Beste Forumleden,

Een goede vraag waar ik geen antwoord op kan vinden.
Voor mij (bijna) precies hetzelfde geval.

Door de bank is een NWWI taxatie van de huidige woning verplicht gesteld ten behoeve van een hypotheek nieuwbouw woning.
De taxatie is verricht en betaald in 2017. De taxatiekosten heb ik niet meegefinancierd.
De nieuwbouw moet nog starten en de hypotheek moet nog langs de notaris (april 2018)

Het zijn dus taxatiekosten om een hypotheek te verkrijgen.
Nu vroeg ik mij af in welk jaar ik deze kosten moet aftrekken. Ik dacht namelijk dat de fiscus altijd het jaar hanteerde waarin de betaling heeft plaatsgevonden. Als dit het geval is, waar moet ik deze kosten dan aftrekken? Ik kan deze kosten toevoegen bij mijn huidige hypotheek, maar ze hebben daar geen betrekking op. Van een nieuwe hypotheek is echter nog geen sprake per 31-12-2015. /// (bij mij dus 31-12-2017)


Heeft niemand hier een antwoord op of zoek ik verkeerd en kijk ik ergens overheen ?

Met vr groet,
Peter
Plaats reactie