Verkoopwinst eigenwoning in aflossing bestaande hypotheek

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

rebecca_amsterdam
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 18 mar, 2016 1:42 pm

Verkoopwinst eigenwoning in aflossing bestaande hypotheek

Bericht door rebecca_amsterdam »

Op dit moment ben ik in het bezit van twee woningen. Op mijn eerste (eigen woning) heb ik een hypotheek van 173.000 deze woning is in 2010 gekocht en ik woon hier zelf. Tevens heb ik afgelopen jaar (2015) een woning gekocht die ik niet zelf bewoon. De hypotheek op deze woning is 110.000 en wordt verhuurd aan familie.

Aangezien ik op dit moment mijn eigenwoning met veel winst kan verkopen (geschatte winst ongeveer 90.000) ben ik aan het overwegen mijn woning te verkopen. Omdat mijn partner (we zijn niet gehuwd / geen fiscaalpartnerschap /oid) op dit moment ook in het bezit is van een eigenwoning zouden we hier samen kunnen gaan wonen. Dit is op dit moment voor ons een ideale woning in amsterdam (65m2) maar het idee is om in de toekomst wel groter te gaan wonen. De verwachting is dat we ongeveer over een jaar of 2 een grote woning willen kopen buiten Amsterdam. Deze hypotheek zal dan volledig op mijn inkomen worden afgesloten. Het huis in Amsterdam (van mijn partner) kunnen we dan eventueel verhuren of aanhouden voor eigen gebruik.

Nu heb ik gelezen dat wanneer er een verkoopwinst wordt behaald op de verkoop van een eigenwoning, deze winst ingeval van aankoop van een nieuwe woning binnen 3 jaar moet worden gebruikt voor financiering van de nieuwe woning. Indien dit niet gebeurd krijg je geen hypotheekrente aftrek voor dat bedrag. In mijn geval zou dat dan ongeveer 90.000 euro zijn.

Mijn idee was echter om de winst (90.000) te stoppen in de aflossing van de tweede woning met een hypotheek van 110.000 (woning die ik op dit moment niet bewoon). Weet iemand of dit mogelijk is zonder dat ik hierdoor de mogelijkheid tot hypotheekrente aftrek van een eventuele nieuwe woning misloop? Moet ik deze tweede woning dan eventueel aan laten merken als eigenwoning en mijzelf inschrijven? Of is de genoemde optie helemaal niet mogelijk? Of zou het eventueel wel kunnen?

Alvast dank voor jullie reactie.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Verkoopwinst eigenwoning in aflossing bestaande hypothee

Bericht door rambagts »

Helaas. Beide opties werken niet. Het zal de fiscus een zorg zijn wat je met de overwaarde doet.
Jezelf inschrijven in een woning die je niet bewoont is niet toegestaan en zelfs frauduleus als je daar financieel voordeel uit wil halen zoals hypotheekrente aftrek.
Plaats reactie