Eigenwoningreserve bij nieuwbouw

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

olavlu
Berichten: 2
Lid geworden op: za 05 mar, 2016 11:38 pm

Eigenwoningreserve bij nieuwbouw

Bericht door olavlu »

Zoals je ziet is mijn registratiedatum op dit forum vandaag, ik ben dus nieuw hier. Echter, voordat ik dit bericht plaatste heb ik goed gezocht of er een vergelijkbare vraag eerder gesteld heb, maar helaas.

De situatie:

- Nieuwbouwwoning gekocht en nieuwe hypotheek afgesloten (november 2015)
- Huidige woning verkocht met overwaarde (december 2015)
- Nu belastingaangifte 2015

In deze belastingaangifte moet ik de eigenwoningreserve opgeven. Deze kan berekend worden via de Rekenhulp Bijleenregeling. Dat gaat prima, maar er is een onduidelijkheid. De overwaarde willen wij gaangebruiken in 2016voor deels verbetering van de woning (dakkapel, zonnepanelen, keuken) en deels voor het aflossen van de afgesloten hypotheek. Dat is dus in 2015 nog niet het geval geweest.
Echter, de belastingdienst vraagt of de nieuwe woning binnen 6 maanden verbouwd of verbeterd is. Nu is dat nogal moeilijk, gezien de nieuwbouwwoning pas eind 2016 opgeleverd wordt. Volgens mij is het niet mogelijk om in 2015 een lagere eigenwoningschuld te hebben dan in 2016. Nu scheelt het dat ik in 2015 nog geen rente betaald heb voor de nieuwe hypotheek, dat is pas in 2016 verrekend.

Dat betekent dat ik onzeker ben wat ik moet invullen als eigenwoningreserve. De scenario's:
- Ik negeer de 6 maanden verbetering en vul de overwaarde in als kosten van de verbetering, ook al vind deze dus niet plaats binnen 6 maanden (want dat kan niet)
- Ik "verzwijg" de overwaarde over de aangifte van 2015 en neem de huidige hypotheek als eigenwoningreserve
- Ik los nu al de hypotheek met de gehele overwaarde af en gebruik mijn bouwdepot als overwaarde

Graag hoor ik of er iemand is die mij van het juiste advies kan dienen. Bij voorbaat dank.