Familiehypotheek met terugwerkende kracht?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Bosch
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 02 mar, 2016 3:17 pm

Familiehypotheek met terugwerkende kracht?

Bericht door Bosch »

Voor de financiering en inrichting van ons nieuwe (en eerste) huis in juli 2015 heb ik destijds van mijn ouders een lening van Ôé¼15.000,- gekregen. De lening heeft een looptijd van 120 maanden en het idee was om maandelijks (vanaf 1-9-2015) Ôé¼125,- (15k/120) terug te betalen. Met beperkte kennis van belastingregels e.d. waren wij voornemens om dit bedrag als schenking te registreren zodat er geen belasting over betaald hoefde te worden. Dit is nog niet gebeurd.

Echter moet de belastingaangifte weer ingevuld te worden en vermoedelijk komt er binnen een paar jaar nog een keer een schenking boven het vrijstellingsbedrag aan. Hierop is het idee om niet een schenking, maar een familiehypotheek in te dienen boven komen drijven. Mijn vragen zijn dan ook:

1. Is het nog mogelijk om met terugwerkende kracht een annuitaire familiehypotheek af te sluiten? Ik heb maandelijks voldaan aan het overmaken van het maandelijkse aflossingsbedrag. Met een aangenomen jaarrente van 6% zou ik maandelijks Ôé¼166,53 over moeten maken. Waarvan ik jaarlijks het verschil met de afgesproken Ôé¼125 als schenking van mijn ouders terug zal krijgen en bovendien de rente af kan trekken.
2. Zo ja: kan ik het tekort dat ik dan in 2015 aan mijn ouders heb betaald alsnog kunnen overboeken (5 perioden ├á 166,53-125 = Ôé¼207,65)? Het idee is om dit bedrag dan als schenking terug te krijgen.
3. Is een jaarrente van 6% marktconform?

Heeft bovenstaande nog zin, of is het verstandiger om de "schenking" van Ôé¼15.000 gewoon te registreren als een schenking...?

Evt. nog belangrijk: het huis is gekocht voor 236k met een hypotheek van 214k. Het verschil bestaat uit eigen middelen en bovengenoemde lening.

Alvast bedankt!

Mvg,

Bosch