Aankoop tweede huis voor verhuur aan kind

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

jomaniti
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 19 feb, 2016 2:53 pm

Aankoop tweede huis voor verhuur aan kind

Bericht door jomaniti »

Hallo,
Graag advies of ik volgende constructie goed heb begrepen en zo niet dan graag advies.

Situatie (bedragen ongeveer):
Echtpaar getrouwd beide werkend, inkomen samen 100K
Eigenhuis: WOZ waarde 310K, hypotheek (aflossingsvrij) nog 10K (vrij in 2017)

Belasting:
Box 3 bezit onroerend goed 150K, spaarbank 150K hiervan wordt dus na vrijstelling 250K belast a 1,2% is 3K

Plan:
aankoop (derde) huis in Amsterdam voor zoon en vrienden (markt conforme verhuurprijs):
Aankoop prijs huis all in 250K, minimaal vereiste eigen inleg 40% (klopt dit?) is 100K, hypotheek aflossing vrij 150K

Belasting in dit geval:
Box 3 bezit onroerend goed 150K + (WOZ 3e huis leegwaarderatio a 62%) 155K totaal 305K plus spaarbank rest 50K = 355K, min vrijstelling en aftrek hypotheek a150K blijft 155K over, belast a 1,2% (oude regeling) 2K

Financieel plaatje:
hypotheek rente + rente verlies samen 2% a 250K is 5K plus extra kosten 10K, totaal kosten 15K verhuurwaarde 15K.

Conclusie dankzij de belastingdienst verdien ik 1K aan deze constructie.

Klopt dit en zijn er tips hoe ik dit beter kan regelen?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Aankoop tweede huis voor verhuur aan kind

Bericht door M_1 »

Met de aankoop van een verhuur pand kun je inderdaad je box 3 saldo omlaag brengen, vanwege de leegwaarderatio. Maar er zitten wel wat haken en ogen aan een verhuur pand. Zo mag je in Amsterdam niet zomaar een willekeurig huis voor kamerverhuur gebruiken. Volgens mij kom je niet verder dan je eigen kind plus een huurder, anders heb je een onttrekkingsvergunning nodig, met bijbehorende voorwaarden.
Plaats reactie