Eigenwoningreserve lastige situatie

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Sergeb
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 10 jan, 2016 12:09 pm

Eigenwoningreserve lastige situatie

Bericht door Sergeb »

Situatie:
bezit van appartement (zonder hypotheek) en wordt verhuurd
Eigen woning met 160K spaarhypotheek en 160K aflossingsvrij. Spaarpolis 40K
Raak mijn baan kwijt

Wil eigen woning verkopen voor 400K en appartement voor eigen gebruik terugkopen voor 180K.
Wat gaat die betekenen voor bijleenegeling en renteaftrek. Kan ik die spaarhotheek gewoon meenemen en die 20k betalen uit de opbrengst?
Heb ik dan maximale renteaftrek of moet die 80K volledig aan het appartent besteed worden. Die combinatie zal niet gaan ivm de spaarhyphotheek.
Kan de bank hier moeilijk doen als ik geen werk heb (of is afgesloten nu eenmaal een overeenkomst). Neem spaarhypotheekr mee en beeindig de huidige aflossingsvrije hyphotheek.

Nadat dit is gerealiseerd wil ik een 3e appartement kopen en verhuren. Krijg namelijk wat geld mee bij vertrek en heb nog net voldoende gespaard. Op deze manier wil ik voorrkomen dat ik mn vermogen opeet. Zou van de huuropbrengst net kunnen rondkomen.

alvast bedankt voor alle reacties
Groet Serge
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Eigenwoningreserve lastige situatie

Bericht door M_1 »

Ik neem aan dat het appartement dat je wilt 'terugkopen' niet het verhuurde appartement is?

Als je de woning voor 4 ton verkoopt en je hypotheek was 320.000, dan heb je dus een overwaarde van 80.000. Die overwaarde moet je in de nieuwe woning stoppen. Van de 180.000 die je voor het nieuwe appartement moet betalen moet je dus 80.000 uit eigen middelen betalen. Je houdt dan een ton over voor de nieuwe hypotheek. Dit kan dan weer een spaarhypotheek worden. Omdat het dan een lagere spaarhypotheek wordt, moet je wel goed nagaan of je binnen de fiscale voorwaarden (bandbreedte) kunt blijven. Eventueel moet de spaarhypotheek dan al eerder worden gestopt. Als de polis na 30 jaar 160.000 zou opleveren, dan is de kans groot dat je met een kortere looptijd (maar wel langer dan 20 jaar) op een ton uitkomt. Eventueel kun je misschien een lager maandbedrag inleggen om alsnog op 30 jaar uit te komen.

Wat lastiger is, is dat je ook aangeeft dat je geen werk hebt. Dan zal het verkrijgen van een hypotheek veel lastiger gaan. Bij een nieuwe hypotheek wordt namelijk ook gekeken of je op dit moment wel aan de huidige normen voldoet. Dat zou je dus eerst moeten uitzoeken.
Sergeb
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 10 jan, 2016 12:09 pm

Re: Eigenwoningreserve lastige situatie

Bericht door Sergeb »

Dank voor je uitgebreidde reactie.
Ik wil echer de spaarhypotheek van ca 160K meenemen en 2OK bijleggen (iets nieuws kopen van 180K) , Maar ik begrijp dat dit niet kan omdat ik dan met de 6OK eigen wonning reserve zit? Klopt dat?
groet
Serge
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Eigenwoningreserve lastige situatie

Bericht door M_1 »

Je zult inderdaad de netto opbrengst van de oude woning moeten gebruiken voor de nieuwe woning. Als je aan de verkoop E.80.000 overhoudt en als de totale kosten van het nieuwe apartement 180.000 zijn (inclusief alles), dan mag je dus maar een (aftrekbare) hypotheek van een ton nemen. Je zult dan de spaarhypotheek dus moeten verlagen en/of de looptijd moeten inkorten.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Eigenwoningreserve lastige situatie

Bericht door webka »

De opmerkingen t.a.v. het uitzoeken om een hypotheek te verkrijgen zonder werk, hoef je niet uit te zoeken.
Dat is namelijk simpelweg niet mogelijk.
Plaats reactie