Vrijstelling schenkbelasting: verbetering eigen woning

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

wdb
Berichten: 24
Lid geworden op: di 15 apr, 2014 1:04 pm

Vrijstelling schenkbelasting: verbetering eigen woning

Bericht door wdb »

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over de vrijstelling van schenkbelasting voor ouders en kinderen bij gebruik van de schenking voor verbetering van de eigen woning.
In de toelichting 2015 van de belastingdienst staat dat hiervoor de volgende voorwaarde geldt:
"U ontvangt de schenking onder de ontbindende voorwaarde dat u de schenking in het jaar van de schenking, of in de twee kalenderjaren daarna, gebruikt voor kosten voor verbetering of onderhoud van uw eigen woning."
Verder geldt voor het bepalen van het fiscale moment van schenking:
"als u de schenking gaat gebruiken om de eigen woning te verbeteren of te onderhouden. Dan is er voor de schenkbelasting al eerder sprake van schenking, namelijk op het moment dat u de schenking krijgt."
Mijn concrete vraag is nu: is het voor de vrijstelling noodzakelijk dat er op het moment van de schenking al sprake is van een eigen woning, of is het voldoende als er binnen de genoemde periode (het jaar van de schenking plus de 2 kalenderjaren daarna) een huis wordt gekocht en het geld voor verbetering daarvan wordt gebruikt?

Achtergrond: persoon X huurt momenteel, maar is van plan op korte termijn een huis te kopen. Ouders willen graag bijspringen met een schenking van 40k. Het probleem is dat X binnenkort 40 wordt, waardoor het onwaarschijnlijk is dat de schenking gebruikt kan worden voor aankoop van het (nog te vinden) huis. Bij gebruik van een schenking voor verwerving van een woning geldt immers het moment van de overdracht bij de notaris als moment van schenking. Dat moment gaat in dit geval na de 40e verjaardag vallen, zodat er geen vrijstelling meer is.
De gedachte is nu dat het wellicht een mogelijkheid is om de schenking voor de 40e verjaardag de doen met als beoogd doel het verbeteren van de nog te kopen eigen woning. De bovenstaande tekst uit de toelichting van de belastingdienst lijkt hier ruimte voor te laten?
Tony83
Berichten: 3
Lid geworden op: do 31 dec, 2015 2:22 pm

Re: Vrijstelling schenkbelasting: verbetering eigen woning

Bericht door Tony83 »

Interessante vraag waar ik ook mee zit, ik hoop dat je het antwoord nog voor je 40e te weten komt, laat het hieronder dan weten.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Vrijstelling schenkbelasting: verbetering eigen woning

Bericht door rambagts »

Heb je toevallig een partner die wat jonger is? Dan gelden zelfde voorwaarden ook tot je partner 40 jr wordt.

Zo nee, dan adviseer ik je vraag te stellen aan het Min. van Financiën via het contactformulier.
zie:
http://www.hypotheken-forum.nl/viewtopi ... ket#p78333
wdb
Berichten: 24
Lid geworden op: di 15 apr, 2014 1:04 pm

Re: Vrijstelling schenkbelasting: verbetering eigen woning

Bericht door wdb »

rambagts schreef:Heb je toevallig een partner die wat jonger is? Dan gelden zelfde voorwaarden ook tot je partner 40 jr wordt.
Ikzelf wel, maar de persoon in kwestie helaas niet :)
rambagts schreef:Zo nee, dan adviseer ik je vraag te stellen aan het Min. van Financiën via het contactformulier.
zie:
http://www.hypotheken-forum.nl/viewtopi ... ket#p78333
Bedankt voor de tip, ga ik zeker doen!

En mochten er anderen zijn die nog opmerkingen hebben, dan blijf ik uiteraard geïnteresseerd :wink:
wdb
Berichten: 24
Lid geworden op: di 15 apr, 2014 1:04 pm

Re: Vrijstelling schenkbelasting: verbetering eigen woning

Bericht door wdb »

Ik heb ondertussen een reactie gekregen van de informatiedienst rijksoverheid. Zij hebben mij doorverwezen naar de belastingdienst.

Via de belastingtelefoon heb ik gesproken met een medewerker van het belastingkantoor dat over de schenkbelasting gaat. Na enig intern overleg heeft die mij verteld dat het niet mogelijk is, d.w.z. dat er op het moment van de schenking dus al sprake moet zijn van een eigen woning.

Volgens hem moet de regeling als volgt begrepen worden: het is, net als bij gebruik van een schenking voor aankoop van een huis, in principe de bedoeling dat de schenking in het jaar van schenking gebruikt wordt. Omdat in de praktijk verbouwingen vaak over een langere periode uitgesmeerd worden, is er bij gebruik voor verbetering/verbouwing een langere periode van maximaal 3 jaar toegestaan. Maar het uitgangspunt is nog steeds dat de schenking wel in het jaar van schenking (deels) gebruikt wordt. En volgens deze man impliceert dat dat er op het moment van schenking al sprake moet zijn van een eigen woning.
Ik gaf aan dat ik dit niet helemaal bevredigend vond, want: als het uitgangspunt is dat de schenking in het jaar van schenking gebruikt wordt, dan zou dat nog steeds betekenen dat het mogelijk moet zijn dat er pas na de schenking sprake is van een eigen woning, zolang dat maar in hetzelfde jaar is. Dit kwam me te staan op de opmerking: "u lijkt op zoek te zijn naar de randen van de regeling" :lol:
Hij kon me desgevraagd ook niet verwijzen naar een officiële tekst waar de juistheid van deze uitleg uit blijkt. Maar: hij had met zijn collega's overlegd en dit is hoe zij er over dachten. Hij nodigde me uit om eventueel schriftelijk de vraag nog eens te stellen, "maar dan zal het antwoord hetzelfde zijn".
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Vrijstelling schenkbelasting: verbetering eigen woning

Bericht door rambagts »

abn stelt:
Het kabinet stelt voor om de schenkingsvrijstelling voor de eigen woning vanaf 1 januari 2017 weer te verruimen naar Ôé¼ 100.000. Het gaat dan niet om een tijdelijke verruiming zoals in 2013 en 2014 maar om een permanente verruiming. Een schenking kan starters op de woningmarkt helpen. De vrijstelling moet dat stimuleren. Dat is een positieve ontwikkeling.

en
1. Is het niet beter als de leeftijdsgrens vervalt?
De vrijstelling is bedoeld om starters te ondersteunen. Vaak zijn die jonger dan 40 jaar, maar niet altijd. Of denk aan een 'herstarter'. Iemand die na een verbroken relatie opnieuw begint. Die kan vaak ook wat ondersteuning gebruiken. Of denk aan de doorstromer. In de starterswoning passen de kinderen niet meer, dus gaan ze op zoek naar iets groters. Een leeftijdsgrens in een gezin kan ook lastig zijn als er meerdere kinderen zijn. Denk aan 40-plussers en 40-minners. Of gaat dat teveel geld kosten? De verruiming van de vrijstelling zal de schatkist namelijk geld kosten. Ik vraag me af of dat zo is als de overheid niet alleen rekening houdt met de schenk- en erfbelasting die ze ontvangt, maar ook met de hypotheekrente die ze minder hoeft terug te betalen. Houd dat elkaar in evenwicht? Zo ja, dan is het alleen al voor de eenvoud handiger de leeftijdsgrens te laten vervallen.

https://www.abnamro.nl/nl/prive/advies/ ... terug.html

Dus ga lobbyen en schrijf brieven naar Tweede Kamerfracties, benader pers en TV-programma's als Kassa en Radar.Je weet maar nooit.
wdb
Berichten: 24
Lid geworden op: di 15 apr, 2014 1:04 pm

Re: Vrijstelling schenkbelasting: verbetering eigen woning

Bericht door wdb »

Interessant, bedankt voor deze informatie.
De persoon in kwestie wordt echter heel binnenkort al 40 en de hoop/verwachting is ook dat er op korte termijn een huis gekocht gaat worden, dus het plan is nu om in ieder geval gebruik te maken van de eenmalige vrijstelling zonder verdere voorwaarden van 25k.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Vrijstelling schenkbelasting: verbetering eigen woning

Bericht door M_1 »

Deze twee varianten van de vrijstelling hebben elk hun eigen voorwaarden. Dat je voor de verbetering het huidige plus de komende twee kalenderjaren mag gebruiken staat dus los van hoe het gaat bij de verwerving.

Maar er staat inderdaad nergens dat op het moment van de schenking de eigen woning al in het bezit moet zijn. Ik kan mij ook heel goed voorstellen dat dit bewust zo is gedaan. Los van het 'zoeken naar de grenzen' is het ook in de praktijk iets wat goed kan voorkomen. Je vindt in november een leuk huis/bouwval, waarvan je weet dat er veel aan gedaan moet worden. Overdracht is in de zomer en daarna kun je pas gaan klussen. Misschien zelfs dat je eerst nog allerlei voorbereidingen moet treffen (bouwtekeningen, vergunningen aanvragen) en dan is de winter in aantocht, zodat de werkelijke verbouwing dus weer een kalenderjaar later begint.

Maar om er zeker van te zijn dat je de woning ook kunt krijgen, moet je wel een hypotheek kunnen krijgen. En daarom moet die schenking dus ook al op dit moment geregeld zijn. Het lijkt mij dat de intentie van de wetgever daarom zou zijn dat ook in deze situatie de ouders al een schenking zouden moeten kunnen doen.
Plaats reactie