Mijn spaargeld inzetten om hypotheek partner te vermijden?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

indubio02
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 13 dec, 2015 10:25 pm

Mijn spaargeld inzetten om hypotheek partner te vermijden?

Bericht door indubio02 »

Mijn vriendin en ik willen samen een woning kopen, momenteel wonen we gehuurd.
Mijn vorige woning hebben we dit jaar verkocht, hierop had ik een aflossingsvrije hypotheek van Ôé¼ 250k.

Daarnaast hebben we wat gespaard:
Mijn saldo bedraagt: Ôé¼ 200k, haar spaarsaldo bedraagt: Ôé¼ 50k, we hebben allebei een baan.

We hebben een woning op het oog van ruim 5 ton, mijn vriendin heeft nooit een hypotheek gehad.

Ik kan in principe alles zelf financieren obv mijn inkomen (en spaarsaldo), maar we willen graag allebei eigenaar worden (bij voorkeur 50/50).
Maakt de fiscus er een probleem van als ik mijn spaargeld gebruik zodat zij geen hypotheek hoeft te nemen en ik mijn aflossingsvrije hypotheek doorzet en voor het tekort een aanvullende (annuitaire) lening opneem? Wat is hiervoor fiscaal de meest gunstige oplossing?

Alvast bedankt voor jullie respons...
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Mijn spaargeld inzetten om hypotheek partner te vermijde

Bericht door schakel »

U heeft zo te lezen uw huis verkocht en de oude aflossingsvrije hypothecaire lening bestaat niet meer. Dat zal betekenen dat u onder het nieuwe regime valt: u kunt voor de nieuwe lening slechts lenen als er minimaal annuitair wordt afgelost. Als er aflossingsvrij wordt geleend, is de rente niet aftrekbaar.

Waarschijnlijk is het mogelijk om de woning op uw naam te zetten. U zet uw spaargeld in en u sluit (op uw inkomen) een annuitaire lening af van pakweg 250 K of 300K. De rente, niet de aflossing, voor deze lening is aftrekbaar, voor zover er geen overwaarde in het spel is.

Of een gezamenlijk aan te kopen eigen woning fiscaal handig is, hangt van de cijfertjes af. Mogelijk niet of nauwelijks als u uw volledige spaargeld inzet. Voor uw vriendin daarentegen is er voor haar deel nog 30 jaar hypotheekrenteaftrek mogelijk. Als fiscaal partners mag deze hypotheekrente fiscaal gunstig verdeeld worden.Een hypotheekadviseur zal het een en ander voor u moeten kunnen uitrekenen.
DJH77
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 25 jan, 2015 12:30 pm

Re: Mijn spaargeld inzetten om hypotheek partner te vermijde

Bericht door DJH77 »

50/50 eigenaar worden is mogelijk. Als je zelf meer eigen geld inlegd dan de partner kan er een schuldbekentenis worden overeengekomen waarbij de partner op papier een deel leent van de partner die het meest inlegd
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Mijn spaargeld inzetten om hypotheek partner te vermijde

Bericht door Rense »

Nee, daar maakt de fiscus geen probleem van.

Verhaal van schakel is onzin tenzij u na 31-12-2016 de nieuwe woning aankoopt. Als u voor die datum aankoopt valt u onder het overgangsrecht (mits de hypotheek op 31-12-2012 reeds bestond). Als de waarde van de nieuwe woning ruim 500k is dan mag de reeds bestaande 250k aflossingsvrij gewoon weer worden afgesloten. U heeft daarover gewoon renteaftrek. Het meerdere moet inderdaad minimaal annuiteir worden afgelost.

Verhaal van djh77 is te risicovol. Leg het notarieel vast en niet in een onderhandse overeenkomst.

Een veel groter risico logt in de samenlevingsvorm. Laat u daarover goed adviseren door een notaris.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Mijn spaargeld inzetten om hypotheek partner te vermijde

Bericht door webka »

Verhaal van Rense klopt uiteraard, en van Schakel niet (volledig).

Kleine aanvulling. In je vraagstelling heb je het over "geen hypotheek voor je vriendin".
Er komt een nieuwe hypotheek. De oude hypotheek wordt niet voortgezet. Jij hebt echter het (fiscale) recht om in de nieuwe hypotheek tot 250k aflossingvrij aan te houden, op basis van het voorbeeld dat je schetst.
Nagenoeg alle banken zullen echter eisen dat de nieuwe hypotheek op beider namen komt wanneer zij mede-eigenaar wordt. Je vriendin is dan tevens mede hoofdelijk aansprakelijk voor de gehele lening.
Plaats reactie