Middeling & teruggave hypotheekrenteaftrek

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

SVroom
Berichten: 2
Lid geworden op: do 26 nov, 2015 10:55 am

Middeling & teruggave hypotheekrenteaftrek

Bericht door SVroom »

Momenteel zit ik in een impasse met de Belastingdienst. Ik hoop dat iemand mij hier het een en ander kan uitleggen. Wat is het verhaal?

Ik heb over de jaren 2011, 2012 en 2013 middeling aangevraagd waar 2013 het middelingsjaar is. De belastingdienst heeft het goedgekeurd. Dat is mooi maar nu komt het, door mijn lage verzamelinkomsten in 2013 is mijn teruggave van de hypotheekrenteaftrek (bepaald adv inkomsten 2012) te hoog geweest met het gevolg dat ik hiervoor een nieuwe aanslag kreeg (adv inkomsten 2013) en het verschil moet betalen. Op zich vrij logisch. Echter hoe zit het na het middelen? Na het middelen heb ik namelijk een hoger verzamelinkomen waardoor ik in een hogere schaal kom en dus recht zou moeten hebben op het volledige bedrag. Het bedrag wat ik nu terug krijg van de middeling wordt nu verrekend met het te veel gekregen rentaftrek - en laten deze bedragen nu bijna even hoog zijn. Dit voelt als een sigaar uit eigen doos.

Heeft iemand enig idee hoe dat precies werkt? Volgens de Belastingdienst verandert er niets, maar is dat zo? Ik zou zeggen dat als mijn verzamelinkomsten in 2013 na middeling hoger zijn, mijn teruggave hypotheekrenteaftrek dat ook is.

Bij voorbaat dank.

Simon
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Middeling & teruggave hypotheekrenteaftrek

Bericht door schakel »

Hoewel niet leuk voor u: de Belastingdienst heeft waarschijnlijk gelijk.
Verrekeningen gaan boekhoudkundig vrijwel altijd goed.

U moet over 2013 belasting terugbetalen omdat uw inkomen te laag was om de hypotheekrenteaftrek (volledig) te verzilveren. Met een voorbeeld wellicht duidelijk te maken:
Inkomen 2013 is Ôé¼ 7000 / saldo inkomsten en aftrek eigen woning (hypotheekrenteaftrek) is Ôé¼ 6000 Uw belastbare inkomen wordt Ôé¼ 1000. Over Ôé¼ 7000 euro is minimaal belasting verschuldigd en krijgt u derhalve een minimale teruggave, omdat er over de 'belastingvrije voet' van ruim Ôé¼ 6000 sowieso geen belasting te betalen is. Dit vanwege de heffingskortingen. In dit voorbeeld verdampt de hypotheekrenteaftrek en daarmee de belastingteruggave dus vrijwel geheel.

Middeling over 3 jaren kan uitsluitend als de aangiften over deze jaren definitief zijn. Kennelijk zijn uw aangiften over 2011, 2012 en 2013 nu definitief. Over deze drie jaren is het belastbare inkomen box 1 (verzamelinkomen box 1) vastgesteld.

Wat u schijft: Ik zou zeggen dat als mijn verzamelinkomsten in 2013 na middeling hoger zijn, mijn teruggave hypotheekrenteaftrek dat ook is laat zien dat u de middelingsregeling niet goed begrijpt. Via deze regeling wordt het gemiddelde inkomen over 3 aaneengesloten kalenderjaren berekend. Dit is het middelingstijdvak. Vervolgens wordt berekend hoeveel er per jaar te betalen is. Zijn de (drie) nieuwe belastingbedragen lager dan die van de eerdere aanslagen? Dan hebt u recht op een teruggaaf, voor zover de drempel van Ôé¼ 545 overschreden wordt.

Voorbeeld: verzamelinkomens box 1 over 2011, 2012 en 2013 zijn resp. 80K, 60K en 1K Teruggave via middeling is hier Ôé¼ 3169
Berekening uitgaande van de hierboven g ... inkomens:
2011, 2012 en 2013 - te betalen belasting Ôé¼ 34.345, Ôé¼ 23.855, Ôé¼ 370 // Totaal: Ôé¼ 58.570
2011, 2012 en 2013 - inkomens 80K, 60K en 1K opgeteld is Ôé¼ 141.000 Per middelingsjaar Ôé¼ 47.000
Te betalen belasting over deze drie jaren middeling: Ôé¼ 18.054, Ôé¼ 18.045, Ôé¼ 18.756 Totaal: Ôé¼ 54.855
Het verschil is Ôé¼ 3715 belasting. De drempel van Ôé¼ 545 eraf: resteert Ôé¼ 3170 belastingteruggave.
N.B: de belastingteruggave 2013 via hypotheekrenteaftrek volgt de aangifte 2013. Het (belastbaar) inkomen box 1 wijzigt niet vanwege de toegepaste middeling. Het herrekende inkomen over 3 jaren van Ôé¼ 47.000 in het voorbeeld hierobven is een fictief inkomen!

N.B: er zijn verschillende sites waarop de belastingteruggave via middeling eenvoudig te berekenen is. Bijvoorbeeld berekenhet: lees hier Door simpelweg de drie inkomens over 2011, 2012 en 2013 in te vullen kunt u zien wat de belastingteruggaaf is. Deze teruggaaf via middeling moet in uw situatie ongeveer gelijk zijn aan wat u over 2013 moet betalen.
SVroom
Berichten: 2
Lid geworden op: do 26 nov, 2015 10:55 am

Re: Middeling & teruggave hypotheekrenteaftrek

Bericht door SVroom »

schakel schreef:...Het (belastbaar) inkomen box 1 wijzigt niet vanwege de toegepaste middeling. Het herrekende inkomen over 3 jaren van Ôé¼ 47.000 in het voorbeeld hierobven is een fictief inkomen!
Hartelijk dank voor de uitleg. Toch begrijp ik niet dat mijn belastbaar inkomen in Box 1 niet wijzigt na middeling. Ik zou juist zeggen dat dit de bedoeling is van middelen. Nu is het zo dat ik aan de ene kant Ôé¼3000 betaal aan het te veel ontvangen hypotheekrenteaftrek in 2013, maar aan de andere kant krijg ik door het middelen Ôé¼3100 terug van de belastingdienst. Waarom kan ik mijn "nieuwe" belastbaar inkomen na middeling niet gebruiken voor het herberekening van mijn teruggave hypotheekrente aftrek? In dat geval zou namelijk die Ôé¼3000 nog maar bijvoorbeeld Ôé¼500 zijn.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Middeling & teruggave hypotheekrenteaftrek

Bericht door M_1 »

De hypotheekrente is onderdeel van je inkomsten. Deze worden daarom dus eerst van je overige inkomsten afgetrokken en het resultaat daarvan kan voor middeling in aanwmerking komen.

Het is dus niet het gemiddelde nemen van de drie inkomens v├│├│r hypotheekaftrek en daar dan, na middeling, de hypotheekrente van af trekken.
Het is het gemiddelde nemen van de drie inkomens ná hypotheekaftrek.
Plaats reactie