Dubbele woonlasten nieuwbouw VA

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

MDJ
Berichten: 1
Lid geworden op: do 05 nov, 2015 10:15 pm

Dubbele woonlasten nieuwbouw VA

Bericht door MDJ »

PostPosted by MDJ ┬╗ 05 Nov 2015, 21:51

Beste forumleden,

Normaliter zijn mijn vrouw en ik prima in staat om onze aangiftes, kinderopvang toeslag en voorlopige aanslag zelf te regelen en dat gaat tot op heden probleemloos, ook in de eindafrekening. Voor 2016 krijgen wij een nieuwe situatie waar wij niet goed raad mee weten.

Wij hebben deze week getekend voor een nieuwbouw woning welke pas in maart 2017 zal worden opgeleverd. Vanaf januari 2016 zullen wij onze huidige woning in de verkoop zetten, waar wij naar verwachting niet heel lang hoeven te wachten op de verkoop (wij wonen in een vrije jonge nieuwbouw wijk wat erg populair is). Tevens zal de bouw van de nieuwe woning starten per 15 januari 2016. Aangezien wij niet exact weten wanneer wij zullen vertrekken uit de huidige woning naar een tijdelijke huurwoning, zullen wij voor de huidige woning en financiering de actuele voorlopige aanslag hypotheekrenteaftrek door laten lopen. Wij zullen voor de nieuwbouwwoning een aanvullende voorlopige aanslag moeten aanvragen (lees: toevoegen) om de tijdelijke dubbele woonlasten deels te kunnen opvangen.

De hypotheekrente is voor beide woningen aftrekbaar en wij hoeven geen eigenwoningforfait aan te geven voor de woning die nog in aanbouw is. De regeling is geldig vanaf het kalenderjaar waarin de woning te koop wordt gezet of de in aanbouw zijnde woning is gekocht, en de drie daarop volgende jaren.

Wij betalen voor de huidige woning / financiering ca. 10.000 Euro rente per jaar met aftrek van eigen woningforfait ca. 8500 Euro als uitgangspunt. Wij krijgen hiermee al meerdere jaren een voorlopige aanslag van 3700 Euro per jaar en dat is ca. 310 Euro elke 15e van de maand.

Wij hebben een voorzichtige inschatting gemaakt dat wij gedurende heel 2016 ca. 5500 Euro aan rente zullen betalen voor de in aanbouw zijnde nieuwbouwwoning, berekend vanuit de diverse bouwtermijnen en bouwdepot bedragen. Wij hebben een paar termijnen (lees: bouwtermijnen) die in Q1 van 2017 zullen vallen niet meegerekend aangezien ik in deze berekening alleen de ingeschatte rentebetaling van 2016 wil vastleggen.

Mijn vragen:
- als wij geen eigenwoningforfait hoeven aan te geven voor de nieuwe in aanbouw zijnde woning, is dan de rekensom 5500 Euro ingeschatte rente x 42% loonbelastingschijf = 2310 Euro per jaar = 192 Euro per maand? Indien dit klopt, krijgen wij dan iedere maand op de 15e een bedrag van 192 Euro + 310 Euro actuele VA = 502 Euro totaal?
- in de wijziging voorlopige aanslag (van de belastingdienst) hebben wij geen enkel benul hoe wij een 2e in aanbouw zijnde woning moeten invullen, waar moeten wij dit noteren?

Elk vorm van advies of meedenken is sterk gewenst, het is al spannend genoeg! :o

Dank voor uw aandacht en eventuele antwoorden.

Vriendelijke groet,

MDJ