Woning verkocht, wat te doen met Belastingdienst?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

LSNN86
Berichten: 8
Lid geworden op: do 13 aug, 2015 4:19 pm

Woning verkocht, wat te doen met Belastingdienst?

Bericht door LSNN86 »

Ik heb mijn woning recentelijk verkocht en wij gaan tijdelijk een half jaar bij mijn ouders intrekken om een extra buffer op te kunnen bouwen.
De HRA moet na 15-11 eigenlijk stoppen (overdracht per 1-12). Wat moet ik doen om dit geregeld te krijgen en zijn er nog meer dingen waar ik aan moet denken belastingtechnisch gezien?

Ik heb geen formulier gevonden waar ik simpel kan aanvinken 'stop HRA' ;)

Ik ontvang de HRA momenteel nog maandelijks.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Woning verkocht, wat te doen met Belastingdienst?

Bericht door M_1 »

Dit kun je regelen met de voorlopige aanslag. Als je een nieuwe voorlopige aanslag invult, met daarin de nieuwe situatie zoals die voor dit jaar geldt, dan kan een en ander worden gestopt. Voor dit jaar zal dat waarschijnlijk niet meer lukken, dus zul je bij de definitieve aanslag over 2015 misschien wat terug moeten betalen, maar voor het nieuwe jaar kun je het dan in elk geval vast regelen.
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Woning verkocht, wat te doen met Belastingdienst?

Bericht door schakel »

Zoals hierboven al aangegeven: Voor 2015 niets regelen. En wat geld reserveren voor terugbetaling.
Vanaf heden kan de Voorlopige Aangifte 2016 worden gedaan. Dat kan niet meer door het Voorlopige Aangifteprogramma te downloaden. Dat kan uitsluitend net zoals de 'gewone' aangifte a.s. voorjaar (belastingjaar 2015) met het online programma. Door in te loggen op: MIjn Belastingdienst kunt u de voorlopige aangifte 2016 invullen. Klik op: inkomstenbelasting links boven. In dit online aangifteprogramma de betaalde hypotheekrente op Ôé¼ 0 zetten. Dan stoppen de maandelijkse uitbetalingen. Lees hier
Plaats reactie