Complex situatie

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Kkjhuis
Berichten: 2
Lid geworden op: za 17 okt, 2015 4:15 pm

Complex situatie

Bericht door Kkjhuis »

Hallo allemaal, nieuw hier :D en gelijk een complexe vraag :lol:

Ik heb 4 jaar geleden een huis gekocht samen met een goede vriendin (geen relatie) 4kmr woning.
Nu is zij sinds kort zwanger en zit met het idee om haar vriend ook bij ons in te laten wonen zodat ze samen voor hun kindje kunnen gaan zorgen. Ikzelf vind dit niet erg omdat ik toch mijn eigen leventje leid en vaak alleen thuis ben om te douchen en te slapen :lol:

Maar wat is nu de beste beslissing? En welke gevolgen heeft dit voor de hypotheekrente aftrek?
* met z'n alle ingeschreven staan?

* hij gewoon ingeschreven laten staan bij zijn vader?
*gevolgen kinderopvangtoeslag?

* ik een ander woonruimte zoeken?

* of hun een huurcontract geven? Kan dit aangezien zij ook eigenaar van de woning :|

Weet nu gewoon niet meer waar ik goed aan doe?
Bedankt alvast
Groeten Jimi H.
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Complex situatie

Bericht door schakel »

Voor 2015 zijn er, ondanks het intrekken van de nieuwe vriend, nog geen fiscale consequenties. U bent beide eigenaar van de eigen woning en derhalve fiscaal partners van elkaar. De hypotheekrenteaftrek gaat zoals in voorgaande jaren.
De door de vriend betaalde huur aan u hoeft niet te worden opgegeven en heeft dus geen fiscale gevolgen voor u.

In 2016 zal het kind geboren worden. Het fiscaal partnerschap wijzigt. Uw vriendin is vanwege de eigen woning fiscaal partner met u maar ook met haar vriend. In het rijtje kwalificaties voor fiscaal partnerschap is het eigen kind van een hogere orde als de gezamenlijke eigen woning.
De consequentie is dat u in 2016 geen fiscaal partner meer bent met uw vriendin. Het fiscaal partnerschap gaat over op uw vriendin + haar vriend. De hypotheekrenteaftrek gaat in 2016 voor 50% naar u evenals het EWF. U kunt de hypotheekrenteaftrek niet meer verdelen met uw vriendin, want er is geen fiscaal partnerschap meer. Uw vriendin heeft eveneens recht op 50% van de hypotheekrenteaftrek die zij optimaal mag verdelen met haar ingetrokken vriend, haar nieuwe fiscaal partner. De kinderopvangtoeslag gaan naar uw vriendin. Hierbij is het jaarinkomen van de vriendin + haar nieuwe vriend mede bepalend voor de hoogte van de kinderopvangtoeslag. Uw inkomen doet voor de kinderopvangtoeslag in 2016 dus niet ter zake. Lees hier

N.B: als de vriend niet zou intrekken blijft u fiscaal partners met uw vriendin. De hoogte van de kinderopvangtoeslag wordt dan mede bepaald door het gezamenlijk inkomen van u en van uw vriendin. De hoogte van de kinderopvangtoeslag is te schatten door een proefberekening te maken. Lees hier

Of besloten wordt dat de vriend elders blijft wonen of dat u een andere woning gaat zoeken is aan u om te beslissen. ALS u een andere woning zou betrekken ├®n eigenaar blijft van de huidige woning komt uw deel van de woning (50%) in Box 3. De hypotheekrenteaftrek is voor u dan niet langer aftrekbaar. De helft van de WOZ-waarde moet als bezitting in Box 3 worden opgegeven. Bij schulden wordt eveneens 50% vermeld. De vriend ingeschreven laten staan op het adres van zijn vader is een oneigenlijke situatie. Je moet je laten inschrijven waar je in werkelijkheid woont. Een huurcontract zou ik zeker opstellen. Het samenwonen met straks 4 personen is geheel anders dan de huidige situatie.
Kkjhuis
Berichten: 2
Lid geworden op: za 17 okt, 2015 4:15 pm

Re: Complex situatie

Bericht door Kkjhuis »

Top! Dit heeft me perfect geholpen.

Ik laat haar vriend dan gewoon inschrijven in het nieuwe jaar. Dan heeft hij de tijd om zijn huur op te zeggen.

Hartstikke bedankt voor uw uitleg

Gr. Jimi
Plaats reactie